Opis od wydawcy
Wśród różnego rodzaju ocen projektów rozwojowych pomiary efektywności społecznej dotyczą przeprowadzania wycen kosztów i korzyści społecznych. Wiąże się to z wykorzystywaniem odpowiednich metod, wśród których popularny jest społeczny zwrot z inwestycji SROI (Social Return on Investment). Znane są również inne metody, takie jak: analiza kosztów i korzyści, analiza kosztów i efektywności oraz analiza wielokryterialna. Nie umożliwiają one jednak prostego wyodrębnienia kosztów i korzyści społecznych oraz mają bardziej kompleksowy charakter. Ponadto metody SROI oraz analiza kosztów i korzyści wymagają ilościowego ujmowania efektów społecznych w postaci pieniężnej, a uzyskiwane wyniki często budzą wątpliwości. W książce przedstawiono nie tylko przegląd dostępnych metod, ale także wyniki badań empirycznych proponowanej Metody Punktów Społecznych, która nie wymaga przedstawiania efektów projektów w wartościach pieniężnych.
Zainteresowanie ze strony praktyków i teoretyków zarządzania rozwiązaniem problemu oceny efektywności społecznej jest coraz większe, ponieważ stale rosną liczby planowanych i realizowanych projektów rozwojowych, charakteryzujących się znacznymi efektami społecznymi (po obu stronach - tak kosztów, jak i korzyści). Zaprezentowane rozważania mogą stanowić zachętę do rozwijania badań związanych z koncepcją efektywności społecznej, doskonaleniem rozwiązania problemu operacjonalizacji tej koncepcji i opracowywaniem kolejnych metod jej pomiaru. W szczególności pomysł wykorzystania punktów społecznych do szacowania uzyskanych efektów społecznych otwiera drogę do rozwoju bardziej obiektywnych zasad i metod pomiaru, niewymagających subiektywnej pieniężnej wyceny efektów społecznych, co jest obecnie powszechnie stosowane, np. w przypadku wyznaczania społecznego zwrotu z inwestycji.
Książka ma charakter wywodu naukowego i jednocześnie walory praktyczno-aplikacyjne. Może zatem być użyteczna nie tylko dla naukowego środowiska akademickiego, ale także dla praktyków gospodarczych, interesariuszy projektów rozwojowych, pracowników instytucji zarządzających środkami publicznymi, ewaluatorów, konsultantów, a także dla studentów, słuchaczy studiów podyplomowych i uczestników szkoleń z zakresu zarządzania projektami.