Ludowe Wojsko Polskie to ponad 45 lat niedawnej historii armii, występującej pod biało-czerwoną flagą z białym orłem na czapkach i hełmach. Abstrahując od ocen historycznych i moralnych, w okresie swojego istnienia (1943-1989), za sprawą obowiązkowej służby wojskowej, w Ludowym Wojsku Polskim służyło kilka milionów Polaków.
Codzienne funkcjonowanie 200-300-tysięcznej armii oraz szkolenie bojowe poborowych wymuszało użycie dużej liczby różnego rodzaju pojazdów, począwszy od motocykli poprzez samochody osobowe i ciężarowe, pojazdy specjalistyczne na transporterach opancerzonych, działach samobieżnych i czołgach kończąc. O tym właśnie jest ta książka. W oparciu o ponad 1000 ilustracji archiwalnych przyjrzeliśmy się wojskowemu parkowi maszyn na przestrzeni lat.
Dla starszych czytelników może to być sentymentalne wspomnienie młodzieńczych lat. Dla młodszych poznanie fragmentu niedawnej historii Polski. Dla miłośników pojazdów wojskowych wielka uczta intelektualna, a dla modelarzy źródło inspiracji.
Nie wkraczając w oceny historyczne i moralne, skupiliśmy się tylko na pojazdach. To pierwsza tak obszerna książka tego typu w Polsce.
Autor | Tomasz Szczerbicki |
Wydawnictwo | Vesper |
Rok wydania | 2014 |
Oprawa | twarda |
Liczba stron | 740 |
Format | 21.6 x 28.0 cm |
Numer ISBN | 9788377311929 |
Kod paskowy (EAN) | 9788377311929 |
Waga | 2780 g |
Wymiary | 225 x 287 x 56 mm |
Data premiery | 2014.11.21 |
Data pojawienia się | 2014.10.15 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Leksykon Uzbrojenia. Poradnik Modelarski. Tom 1. Wozy Zabezpieczenia Technicznego w Wojsku Polskim od 1918 roku do dzisiaj
Jest to 1 tom nowej serii wydawniczej – „Leksykon uzbrojenia. Poradnik modelarski”. Książka ma formę leksykonu, w którym opisano wszystkie typy wozów zabezpieczenia technicznego, przeznaczonych do holowania do warsztatów naprawczych uszkodzonych czołgów i innych pojazdów wojskowych, a gdy to jest możliwie – naprawiania ich na miejscu. Publikacja zawiera masę rysunków – każdy pojazd jest pokazany w 4–5 rzutach i 3 rzuty w kolorze plus 3–5 zdjęć. Jako drugi tom w tej serii ukaże się książka C. Greszkiewicza Okręty podwodne Polskiej Marynarki Wojennej od 1926 roku do dzisiaj – każdy okręt będzie pokazany na kilkunastu grafikach 3D plus opis i zdjęcia.
Czołgi w Wojsku Polskim to blisko sto lat historii. Pierwsze tego typu pojazdy dotarły do naszego kraju w 1919 roku. Po raz pierwszy zostały użyte bojowo w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Znaczenie czołgów w nowych doktrynach wojennych wzrastało proporcjonalnie do rozwoju motoryzacji. Układy napędowe zyskiwały coraz większą moc, coraz grubsze stawało się opancerzenie, coraz większe montowano w czołgach działa. Nieco później pojawiły się pojazdy o zbliżonej konstrukcji i zadaniach, czyli samobieżne działa pancerne. Ich historia w Wojsku Polskim, w etatowym wykorzystaniu, rozpoczęła się wraz z II wojną światową. Przez dziesięciolecia czołg był uniwersalnym symbolem wszystkich armii świata. To właśnie wojska pancerne decydowały o sile danej armii. Przez...
Przyjęło się powszechnie mianem motocykle PRL określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA, AJS, Harley-Davidson i wiele innych. O tym właśnie opowiada książka Motocykle PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko. Po raz pierwszy pokazano tu faktyczny stan polskiego motocyklizmu w latach 1945-1989. W ramach tytułowego i nie tylko przywołano w niej wspomnienia o ludziach, którzy odegrali ważną rolę w motocyklizmie lat PRL konstruktorach, mechanikach, kierowcach sportowych, kreatorach ruchów motocyk...
Leksykon Leszka Szostka, zawodowego oficera, który służył w kilku jednostkach artyleryjskich, jest próbą zaprezentowania sprzętu artyleryjskiego znajdującego się na uzbrojeniu Wojska Polskiego w latach 1943–2018 W albumie opisano wszystkie środki ogniowe, jakimi dysponowała w tym okresie artyleria polowa Wojsk Lądowych Wojska Polskiego. Dodatkowo przedstawione zostały zmiany, jakie sprzęt ten przeszedł w ostatnich latach. Album adresowany jest głównie do Czytelników interesujących się uzbrojeniem wojskowym, a zwłaszcza tych, którzy interesują się sprzętem artylerii polowej WP. Książka została podzielona na pięć rozdziałów, w których omówiono: 12 typów dział ciągnionych (polowych, ciężkich i przeciwpancernych), 12 typów dział samobieżnych, 7 typó...
Książka zawiera: • rusztowania w przepisach prawnych i normach • BHP • podstawowe wiadomości • technologia montażu i demontażu rusztowań • eksploatacja
Wystarczyło kilka kilometrów za kierownicą samochodu lub motocykla, aby zrozumieć, że ów pojazd to nie bezduszna maszyna i zwykły środek transportu, ale wehikuł, który pozwala zrealizować marzenia o ściganiu się z wiatrem. Czy takie emocje wywoływały u naszych dziadków szalone rajdy, ekscytujące wyprawy turystyczne, niedzielne przejażdżki i codzienna jazda samochodem bądź motocyklem? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie, oglądając archiwalne fotografie zamieszczone w tym albumie. Utrwalano na nich nie tylko pojazdy, lecz także ludzi – w strojach z tamtej epoki; w miejscach, które przeszły do historii i przetrwały dziś tylko na zdjęciach. Zatrzymane w kadrze ulotne chwile, pełne pasji, radości, ryzyka i brawury, przybliżą nam świat ówczesnych m...
W książce zebrano i usystematyzowano podstawowe wiadomości wymagane od osób ubiegających się o uprawnienia do pracy w ochronie osób i mienia. Książka może też być cenną pomocą dla osób już posiadających uprawnienia i zatrudnionych przez podmiot zajmujący się zadaniami tej ochrony.
Nóż jest jednym z najstarszych narzędzi, a także jednym z najstarszych typów broni towarzyszących człowiekowi od epoki górnego paleolitu po dzień dzisiejszy. Na przestrzeni dziejów wraz z rozwojem cywilizacji ulegał on ewolucji, polegającej na zróżnicowaniu jego kształtów i wymiarów w zależności od lokalnych tradycji i potrzeb. Miał także swoją symbolikę, bywał również oznaką i wyrazem władzy. W średniowieczu cechy nożowników należały do najbardziej zasobnych a majstrzy zobowiązani byli do znaczenia swoich wyrobów. Podobnie jak każda broń podlegał on ograniczeniom prawnym w zakresie formy, używania i noszenia. W całej historii noża przeplatają się jego funkcje użytkowe z funkcjami bojowymi. I pomimo zmian zachodzących w uzbrojeniu i taktyce walc...
BROŃ KRÓTKA. STRZELANIE BOJOWE I SPORTOWE Z PISTOLETU - bogato ilustrowany poradnik strzelecki skierowany zarówno do początkujących strzelców i pasjonatów strzelectwa, jak i praktyków - żołnierzy, policjantów i pracowników ochrony. STRZELANIE Z BRONI PALNEJ - Strzelanie z broni palnej to nieformalna i przyjemna lektura, ale pełna użytecznych informacji i porad. Książka ta opisuje wszystkie najważniejsze modele krótkiej broni palnej od początków jej istnienia i stanowi obowiązkową lekturę dla każdego, kto bronią krótką się interesuje.
„Sprawność w walce na bagnety, celne strzelanie i rzucanie granatami, wytrzymałość na trudy a wreszcie spryt bojowy składają się na pojęcie dzielnego żołnierza. Żadna z tych właściwości nie może być podporządkowaną, wszystkie są równoznaczne i mogą w decydującym momencie rozstrzygnąć o zwycięstwie. Niniejsza Instrukcja walki na bagnety jest w pierwszej linii uzupełnieniem Regulaminu Piechoty, niemniej jednak wyszkolenie w walce na bagnety obowiązuje wszystkie rodzaje broni”. Fragmenty z książki
„W 1928 r. rozpoczęto prace przygotowawcze do budowy portu wojennego na północny zachód od osady Hel, a w 1931 r. rozpoczęto jego budowę według projektu inż. Włodzimierza Kajetana Szawernowskiego. Port budowało Konsorcjum Francusko-Polskie. Do wybuchu wojny wybudowano basen portowy o wymiarach 330 x 400 m wraz z towarzyszącymi obiektami”. Ze wstępu
Bob Ballard ma do opowiedzenia dziesiątki historii z morskich głębin. Zasłynął odnalezieniem wraków, m.in. niemieckiego pancernika Bismarck, lotniskowca U.S.S. Yorktown i kutra PT-109, na którym w Wietnamie służył John F. Kennedy. Ballard dotarł także do szczątków statków handlowych, leżących od tysięcy lat na dnie mórz Śródziemnego i Czarnego. Zrewolucjonizował oceanografię za sprawą odkrycia na dnach oceanów kominów hydrotermalnych oraz nieznanych wcześniej form życia, które je zamieszkują. Jego najbardziej znanym odkryciem jest wrak luksusowego liniowca Titanic. W tej osobistej i szczerej książce Bob Ballard odsłania kulisy swoich najbardziej ekscytujących wypraw, zdradzając m.in. jak ściśle tajna misja dla Marynarki Wojennej USA umożliwiła mu odn...
Motorowery to bardzo ważne pojazdy w naszej historii! Choć dziś jeździmy nowoczesnymi samochodami lub szybkimi motocyklami, to właśnie poczciwe Komary, Romety czy importowane Jawki były dla większości z nas początkiem przygody z motoryzacją. Pierwszym pojazdem silnikowym, którym jeździliśmy. Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Kr...
Czołgi w Wojsku Polskim to blisko sto lat historii. Pierwsze tego typu pojazdy dotarły do naszego kraju w 1919 roku. Po raz pierwszy zostały użyte bojowo w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Znaczenie czołgów w nowych doktrynach wojennych wzrastało proporcjonalnie do rozwoju motoryzacji. Układy napędowe zyskiwały coraz większą moc, coraz grubsze stawało się opancerzenie, coraz większe montowano w czołgach działa. Nieco później pojawiły się pojazdy o zbliżonej konstrukcji i zadaniach, czyli samobieżne działa pancerne. Ich historia w Wojsku Polskim, w etatowym wykorzystaniu, rozpoczęła się wraz z II wojną światową. Przez dziesięciolecia czołg był uniwersalnym symbolem wszystkich armii świata. To właśnie wojska pancerne decydowały o sile danej armii. Przez...
Samochód FSO Warszawa to szczególny pojazd w naszej historii gospodarczej i społecznej. To od jej produkcji – rozpoczętej jesienią 1951 roku – zaczęła się powojenna historia polskiego przemysłu samochodowego. Nie chodzi tu tylko o 22 lata wytwarzania Warszaw (1951–1973) i ponad 250 000 zbudowanych egzemplarzy tego pojazdu. To również dziesiątki tysięcy dostawczych Żuków i Nys, którym poczciwa Warszawa użyczyła podwozia i układu napędowego. W życiu społecznym Polaków w latach 50. i 60. Warszawy odgrywały również ogromną rolę. Te auta z żerańskiej fabryki zdominowały na dwie dekady kilka dziedzin życia społecznego związanego z samochodami, na przykład taksówki, transport sanitarny, firmowe floty przedsiębiorstw państwowych, milicyjne radiowozy, nau...
Syrena była samochodem, z którym, jak z żadnym innym, wiązały się skrajne uczucia i opinie. Dla jednych obiekt marzeń, dla innych "wół roboczy", dla jeszcze innych prymitywna konstrukcja czy wręcz obiekt drwin. Z ocenami samochodów Syrena wiąże się kilka aspektów, które mieszają się ze sobą, a powinny być oceniane oddzielnie. To powoduje wiele dwuznaczności - z jednej strony szyderczo śmiejemy się z tego auta, z drugiej wspominamy je z ogromną nostalgią. Syrena była pierwszym po wojnie samochodem osobowym polskiej konstrukcji. Była również pierwszym samochodem, który przewidziano dla przeciętnego obywatela. W latach 60. i 70. był to obiekt marzeń i pragnień setek tysięcy Polaków. Syren wyprodukowano ogółem ponad pół miliona. Wiele egzemplarzy używa...
Przyjęło się powszechnie mianem motocykle PRL określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA, AJS, Harley-Davidson i wiele innych. O tym właśnie opowiada książka Motocykle PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko. Po raz pierwszy pokazano tu faktyczny stan polskiego motocyklizmu w latach 1945-1989. W ramach tytułowego i nie tylko przywołano w niej wspomnienia o ludziach, którzy odegrali ważną rolę w motocyklizmie lat PRL konstruktorach, mechanikach, kierowcach sportowych, kreatorach ruchów motocyk...
W książce zamieszczono zwięzłą historię rozwoju konstrukcji oraz szczegółowe opisy techniczne i dane eksploatacyjne samochodów Polski Fiat 508 i 518, produkowanych w Polsce przed drugą wojną światową. Książka skierowana jest do miłośników dawnej motoryzacji, kolekcjonerów i rzeczoznawców pojazdów zabytkowych.
W latach PRL samochody osobowe produkowane seryjnie wzbudzały u nas ogromne emocje. Jeszcze większe wzbudzały prezentowane co pewien czas prototypy. Te nowatorskie wizje rozpalały emocje i podgrzewały marzenia – Syrena Sport, Warszawa Ghia, Syrena 110, Polski Fiat 1500 coupe, Polski Fiat 1100 coupe, Polskie Fiaty 125p kabriolet czy 4x4, Wars oraz popularny Maluch z silnikiem diesla to tylko kilka przykładów. Auta prototypowe były raczej znane ówczesnym miłośnikom motoryzacji. Nieznane były zaś projekty, które pozostały tylko na papierze, jako plany. To ogromny temat, który dotychczas nie był jeszcze szerzej poruszany. W mniejszej książce Czytelnik znajdzie opisy prototypów i niezrealizowanych projektów. Co ciekawe, o wielu projektach opowiadają ich twórcy.
Polskie samochody osobowe lat PRL to chluba naszego niegdyś prężnego przemysłu motoryzacyjnego; spełniające się marzenia setek tysięcy Polaków; przedmiot prestiżu społecznego; impuls do rozwoju turystyki, pierwsze wakacje nad morzem lub w górach, pierwszy wyjazd zagraniczny do zaprzyjaźnionego NRD, Czechosłowacji lub słonecznej Bułgarii; towar eksportowy ze znaczkiem "Made in Poland"; codzienność nas wszystkich. Dziesiątki powodów, dlaczego wspominamy Warszawy, Syreny, Mikrusy, Polskie Fiaty czy ekskluzywnego w swoim czasie Poloneza. Dziesiątki nostalgicznych wspomnień czasów, być może niezbyt doskonałych pod wieloma względami, ale posiadających swój miły koloryt dnia codziennego i... niecodziennego, gdy stawaliśmy się posiadaczami samochodu. Czasami pierwsz...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro