Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne zostały przygotowane z myślą o nauczycielach specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalistach pracujących z uczniami z niepełno-sprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, a także studentach pedagogiki specjalnej. Proponowany program umożliwia wykorzystywanie różnorodnych rozwiązań merytoryczno-metodycznych. Pozwala na swobodę w zakresie doboru zagadnień, ćwiczeń, materiałów, celów, zadań oraz metod i form pracy wspomagających proces uczenia się i wychowania. Ze względu na specyfikę zaburzeń w upośledzeniu umysłowym stopnia umiarkowanego układ treści ma charakter spiralny, czyli do poszczególnych cykli tematycznych powraca się, aby je pogłębić, zwiększając zakres wiedzy i opanowania umiejętności.
Niniejsza publikacja została przygotowana w oparciu o rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku oraz z dnia 30 kwietnia 2013 roku.
Autor | Renata Naprawa, Alicja Tanajewska |
Wydawnictwo | Harmonia |
Rok wydania | 2016 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 100 |
Format | 16.0x23.0 cm |
Numer ISBN | 9788371348174 |
Kod paskowy (EAN) | 9788371348174 |
Waga | 175 g |
Data premiery | 2016.02.03 |
Data pojawienia się | 2016.02.03 |
Dostępna liczba sztuk | |
---|---|
Dostępność całkowita | 9 szt. (realizacja 2024.04.02) |
Dostępność w naszym magazynie | 0 szt. |
Dostępność w punktach Bonito |
---|
ul. Jagiellońska 4 (przecznica ul. Wolności) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Dmowskiego 12 (obok stacji Gdańsk Wrzeszcz) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Staromiejska 6 (50 m od Rynku) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Piotrkowska 193 (200 m od Politechniki Łódzkiej) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
al. Komisji Edukacji Narodowej 51 (skrzyżowanie z ul. Płaskowickiej) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
al. Komisji Edukacji Narodowej 88 (Ursynów - metro Stokłosy) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
al. Niepodległości 54 (przy stacji metro Wierzbno) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Chmielna 4 (50 metrów od ul. Nowy Świat) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Czapelska 48 (200 m od ronda Wiatraczna) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Kondratowicza 37 (blisko Szpitala Bródnowskiego) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Pańska 96 (300 m od ronda Daszyńskiego) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Powstańców Śląskich 3 (obok restauracji McDonald's) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Stawki 8 (450 m od CH Arkadia) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Wspólna 27 (przecznica Marszałkowskiej) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Żeromskiego 1 (przy stacji metra Słodowiec) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
al. Armii Krajowej 12 (Budynek Centrum AB) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Jedności Narodowej 122 (blisko Parku Słowiańskiego) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Plac Grunwaldzki 25 (w budynku Grunwaldzki Center) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
ul. Ruska 2 (przy Placu Solnym) | Zamów i odbierz 2024.04.03 |
Darmowa dostawa już od 299,00 zł
Publikacja Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy zawiera wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET); drugi prezentuje ramowy program edukacyjno-terapeutyczny, a trzeci – ramowy plan programu, obydwa opracowane w oparciu o podstawę programową dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
W rozdziale czwartym zaprezentowano szczegółowy program edukacyjno-terapeutyczny. Znajdują się w nim:
– treści nauczania;
– zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
– oczekiwane osiągnięcia;
– kryteria oceniania ucznia z upośledzeniem intelektualnym w stopniu umiarkowanym.
W rozdziale piątym znajduje się projekt ewaluacji wewnętrznej w obszarze „Procesy zachodzące w szkole lub placówce”. Umieszczono tam ankietę dla nauczyciela związaną z dostosowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka oraz analizę jakościową i ilościową ankiety dla nauczyciela oddziału przedszkolnego związanej z dostosowaniem wymagań edukacyjnych.
W rozdziale szóstym zaproponowano plan działań wspierających (PDW) dla ucznia z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym. Zawiera on zakres ćwiczeń terapeutycznych usprawniających:
– percepcję wzrokową;
– percepcję słuchową;
– motorykę dużą i małą;
– umiejętność czytania.
W aneksie umieszczono arkusz obserwacji osiągnięć oraz wzory opinii śródrocznych i końcoworocznych ucznia z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym, począwszy od oddziału przedszkolnego, a skończywszy na klasie VI.
Sądzimy, że publikacja ta znajdzie szeroki krąg odbiorców. Z pewnością będzie pomocna w codziennej pracy:
– nauczycieli przedszkoli i oddziałów przedszkolnych uczących dzieci pięcio- lub sześcioletnie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym;
– nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów uczących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym;
– nauczycieli specjalistów: oligofrenopedagogów, terapeutów, logopedów;
– pedagogów, psychologów.