Publikowane w 47 numerze Krytyki Politycznej wywiady to nie jest typowa dziennikarska robota. W zasadzie z dziennikarstwem mają niewiele wspólnego. Powstawały w dość specyficznych okolicznościach, które najogólniej możemy nazwać sztuką.
Pod koniec października 2016 roku na placu Cyryla w Poznaniu Łukasz Surowiec we współpracy z Teatrem Ósmego dnia oraz Małym Domem Kultury otworzył Przychodnię. Przez kilka dni położony na parterze lokal, w którym wcześniej znajdowała się pralnia, stał się przestrzenią do rozegrania głęboko zanurzonego w życiu spektaklu. Jego bohaterami stali się nieuleczalnie chorzy, czynni alkoholicy, przeważnie bezdomni, którzy ze względu na swoją sytuację życiową i wymogi systemowe nie mogli podjąć skutecznej terapii.
Zatrudnieni „aktorzy” odgrywać mieli rolę pacjentów. Miejsce lekarzy, których zadaniem była rozmowa z pacjentami, zajęli antropolodzy i badacze społeczni. Przychodnia była otwarta przez całą dobę. Bezdomni „aktorzy” drogą pantoflową roznieśli wieść o możliwości zarobienia pieniędzy i znalezienia schronienia w zamian za wcielenie się w rolę pacjenta i udzielenie wywiadu przed kamerą. Na początku niechętnie, a później ochoczo zajmowali miejsca w poczekalni, pozwalając obserwować się tym, którzy stali po drugiej stronie witryny. Zbierając myśli, czekali na swoje wystąpienie.
Zapis odbywających się w gabinecie rozmów lekarzy z pacjentami stanowi esencję niniejszego numeru.
Autor | praca zbiorowa |
Wydawnictwo | Wydawnictwo Krytyki Politycznej |
Rok wydania | 2019 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 320 |
Format | 16.5x23.5 cm |
Kod paskowy (EAN) | 9771644091471 |
Waga | 464 g |
Data premiery | 2019.06.18 |
Data pojawienia się | 2019.06.18 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
„Podstawą niniejszej książki są inspirowane postacią Pippi teksty, jakie w pierwszych latach XXI w. publikowałem w Tygodniku Powszechnym. Na potrzeby zwartej publikacji zostały one nieco zmienione i poprawione. Poprawki dotyczą przede wszystkim ujednolicenia nazw własnych, funkcjonujących w polszczyźnie w dość dowolnych konfiguracjach. Książka odwołuje się zarówno do przygód Pippi opisanych w książkach Astrid Lindgren, jak i tych uwiecznionych w filmach Olle Helboma z przełomu lat 60. i 70”. – Jacek Podsiadło
Polskie mięso to nie tylko mocny reportaż o zwierzętach, jedzeniu mięsa, weganizmie, ale także poruszająca historia jedzenia – tego jak jedzono, co się je i co będziemy jeść już za kilka lat. Autor w pasjonujący sposób przytacza literaturę, rozmowy z ekspertami, ale i historię znajomych, by nakreślić możliwie jak najszerszy obraz „polskiego mięsa”. Jaś Kapela zatrudnił się na czarno przy łapaniu drobiu w kurniku oraz na etacie na zawieszaniu w ubojni, by u źródeł zobaczyć, w jakich warunkach żyją hodowlane kury i jak są później przetwarzane na mięso. Udał się do miasta w środkowej Polsce, gdzie znajduje się największy w Europie Środkowo–Wschodniej zakład uboju świń, by z lokalnymi dziennikarzami i aktywistami dowiedzieć się, jak przemysł...
... Tom otwiera wydany w 1992 zbiór STUDIA O KULTURZE pomyślany i przygotowany przez Profesora Pietraszko jako podstawowy wykład głównych założeń kulturoznawstwa. W części drugiej zamieszczone zostały artykuły i rozprawy dotyczące różnych obszarów rzeczywistości kulturalnej rozpatrywanej ze specyficznej, opracowanej przez Pietraszkę perspektywy kulturoznawczej... Ze Wstępu.
Trzeba pogodzić się z tym, że anarchistyczne formy organizacji w niczym nie będą przypominały państw. Będą polegały na nieskończonej mnogości wspólnot, stowarzyszeń, sieci, przedsięwzięć w przeróżnych skalach, które to wspólnoty będą się wzajemnie krzyżować i nakładać na siebie w każdy sposób, jaki możemy sobie wyobrazić, a i prawdopodobnie na wiele sposobów, które obecnie wydają się niewyobrażalne. Będą to stowarzyszenia zarówno lokalne jak i globalne. Być może za jedyną cechę wspólną będą miały to, iż nie pozwolą by ktokolwiek przyszedł do nich z bronią i kazał innym zamilknąć i wykonywać jego rozkazy. I z tym jeszcze, że skoro anarchiści nie zamierzają przejąć władzy w żadnym państwie, proces zastępowania jednego ustroju...
2 mapy w mapniku foliowym zawierają: • satelitarne odwzorowanie skał, • zróżnicowanie trudności szlaków, • siatkę GPS, • czasy przejść na szlakach. Mapa turystyczna Tatr 2w1 przedstawia na dwóch arkuszach całe Tatry podzielone według ogólnie przyjętej zasady na Tatry Wysokie i Zachodnie: • obszar Tatr Wysokich i Bielskich, od wschodniej granicy Tatr (Kotlina Tatranská i Tatranská Lomnica) po Dolinę Cichą Liptowską na zachodzie i od północy (Zakopane, Ždiarske sedlo, Ždiar) po miejscowość Tatranská Štrba, Nová Lesná na południu. Na arkuszu Tatr Wysokich oprócz legendy znajdują się przepisy obowiązujące w parkach narodowych, • obszar od wschodu (Dolina Bystra, Kasprowy Wierch, Dolina Cicha Liptowska) po zachodnią granicę Tatr (Hutianske sedlo...
Alain Corbin (ur. 1936) należy do trzeciego, przedostatniego pokolenia francuskiej szkoły Annales, tj. do pokolenia urodzonych jeszcze przed II wojną światową. Szkoła ta od lat trzydziestych XX wieku zmieniała perspektywę postrzegania historii zarówno przez jej badaczy, jak i przez czytelników. Tradycyjne pojmowanie dziejów jako ciągu doniosłych wydarzeń w postaci wojen, bitew, traktatów i rozejmów zastąpiła mikrohistoria podłoża tych wszystkich wydarzeń: przemian mentalności, życia codziennego, uznawanych wartości i reprezentowanych postaw. Książka Corbina jest w tej mierze specyficzna, gdyż mniej bada sferę powszednich zwyczajów, a bardziej ich literacki wyraz w dziełach poszczególnych epok. Jest tyleż historią co rejestrem. Silence, po francusku zarówn...
Jerzy Prokopiuk (ur. 1931) uznawany jest za jednego z najciekawszych polskich intelektualistów – to ezoteryk, gnostyk, antropozof, wybitny tłumacz, jungista (przetłumaczył na polski kilka dzieł Carla Gustava Junga), autor kilkunastu książek. Pierwszą jego samodzielną pracą jest krótkie wprowadzenie do wiedzy o gnozie, czyli właśnie Gnoza i gnostycyzm. W tej krótkiej książeczce autor zestawia myśl hellenistyczną z myślą orientu, gdzie leżą źródła gnozy. Zadaje też pytania (i daje odpowiedzi): Czym była – i jest – gnoza? Co łączy ją z pogaństwem, co z judaizmem i co z chrześcijaństwem? Podaje różnorakie współczesne definicje gnozy i gnostycyzmu. Analizuje także gnozę jako system epistemologiczny i zastanawia się nad użytecznością myśli gnost...
„Polskie obozy śmierci”, „szmalcownicy” – polska historia już dawno nie była tak popularna na świecie. Jak to się stało, że nasza debata publiczna tak łatwo wróciła do pozycji „niewiedzy” z początku lat 2000? Jak gdyby wcale nie odbyła się cała ta dyskusja wokół Jedwabnego, wokół polskiej obecności na obrzeżach Zagłady. W czyim imieniu wówczas przepraszaliśmy? Odpowiedzi na te pytania szukamy, rozmawiając o polskiej polityce historycznej. Pretekstem do rozmowy nie były wyłącznie niedawne wydarzenia wokół nowelizacji ustawy o IPN i dyskusja o „szkalowaniu narodu polskiego”, ale też gwałtowny spór o Muzeum II Wojny Światowej. Jaka wizja Polski i Polaków wyłania się z tych wydarzeń? Podobno społeczeństwa potrafią prześnić swoje rewol...
Stefan Czarnowski (1879-1937) – jeden z najwybitniejszych polskich socjologów i kulturoznawców, uczeń Durkheima, uznający także znaczenie marksizmu w naukach społecznych, autor kilkunastu książek, z których za bodaj najważniejszą uznaje się właśnie Kulturę. Definiował ją jako całokształt zobiektywizowanych elementów dorobku społecznego, wspólnych szeregowi grup i z racji swej obiektywności ustalonych i zdolnych rozszerzać się przestrzennie. Zajmuje się także Czarnowski w tej książce zagadnieniami związanymi z tworzeniem się tzw. kultury wysokiej (jakbyśmy dzisiaj powiedzieli), przejmowaniem innej kultury, jej odnawialnością, także jej zdolnościami przetrwania, powstawaniem i zasięgiem. Osobny rozdział poświęca kulturze religijnej polskiej wsi. Kul...
Teologia wyzwolenia i opór ludów Ameryki Łacińskiej wobec kolonializmu i kapitalizmu.
Dziś niewydolność całej amerykańskiej demokracji (a nie tylko jej eksportowej wersji w Iraku i Afganistanie) to diagnoza niemal powszechna, obecna też w kulturze masowej. Pod strzechy trafiła między innymi dzięki dwóm serialom: Newsroom i House of Cards. Opis choroby w obu produkcjach jest bardzo podobny: rząd, wielkie korporacje i będące ich przybudówką media realizują głównie interes ekonomiczny wąskiej grupy elit i pacyfikują opór społeczny – debatą publiczną rządzi terror telewizyjnych ratingów i żelazna pięść zarządów korporacji; waszyngtoński establishment to dżungla pełna lobbystów, partyjnych bossów i ich marionetek – pomniejszych kongresmenów, dyrektorów sprzedaży, ambitnych media-workerów i sierot po ideologii społeczeństwa obywatels...
Pierwszy film w dziejach kina przedstawiał robotników wychodzących z fabryki, a kino ze wszystkich dziedzin sztuki w największym chyba stopniu przypomina przemysł. Sam film ma formę towarową – powielany jest w setkach identycznych kopii i dystrybuowany w tej formie na wszystkich dostępnych rynkach. W historii przemysłu filmowego odbija się historia kapitalizmu – o wiele silniej i dynamiczniej niż w historii rynku sztuki czy rynku księgarskiego. To właśnie kino pozostaje też najsilniejszą formą wizualnej świadomości epoki przemysłowej. W najnowszym numerze „Krytyki Politycznej” przyglądamy się wszystkim tym związkom kina i przemysłu: kinu jako przemysłowi, kinu jako wizualnej świadomości świata przemysłowego, kinu jako medium ukazującemu kulturową log...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro