Ktoś, kto żyje obecnie, doświadcza najbardziej wyraziście i dojmująco codziennej niewiedzy co do tego, gdzie stawia stopę. Teren jest sypki, linie się podwajają, materiały się prują, perspektywy chwieją. Można wówczas odczuć z większą oczywistością, że znajdujemy się w nienazwanej teraźniejszości.
Pomiędzy 1933 a 1945 rokiem świat dokonał próby samounicestwienia i próba ta częściowo się powiodła. Ten, który wyłonił się później, był bezkształtny, prymitywny, superpotężny. W nowym tysiącleciu świat jest bezkształtny, prymitywny i coraz bardziej superpotężny. Nie pozwala się uchwycić w żadnej swojej części. To świat rozbity, nawet w oczach naukowców. Nie ma własnego stylu i posługuje się wszelkimi możliwymi stylami.
Auden zatytułował Wiek niepokoju, swój krótki, wielogłosowy poemat umiejscowiony w nowojorskim barze, pod koniec wojny. Dziś głosy te brzmią bardzo odlegle, jakby dochodziły z innej doliny. Niepokoju nie brakuje, lecz nie jest on dominujący. Dominuje nieistotność, zabójcza nieistotność. To wiek nieistotności.
Autor | Roberto Calasso |
Wydawnictwo | Słowo / obraz terytoria |
Rok wydania | 2019 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 176 |
Format | 14.0 x 22.0 cm |
Numer ISBN | 9788379081394 |
Kod paskowy (EAN) | 9788379081394 |
Waga | 290 g |
Wymiary | 140 x 220 x 14 mm |
Data premiery | 2019.04.17 |
Data pojawienia się | 2019.04.17 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
W tej opowieści eseistycznej Calasso ukazuje epokę demonów rodzącej się we Francji w XIX wieku nowoczesności. Charles Baudelaire (1821–1867) i bliscy mu twórcy mieli zaledwie jej „niejasne poczucie”. Ale byli jej posłuszni, szli za nią – Callasso ukazuje, w jaki sposób – i przecież ją ustanowili. Poeci, pisarze – malarze, rysownicy – kobiety z wielkiego świata i z półświatka: Baudelaire, Flaubert, Rimbaud, Mallarmé – Ingres, Delacroix, Degas, Manet – Berthe Morisot, Apolonia Sabatier, Victorine Meurent. Wszyscy oni z poczuciem zanurzenia w „przyrodzonej ciemności rzeczy”. Złączeni „kultem widzialnych przejawów Niewidzialnego”. Roberto Calasso (ur. w 1941 roku we Florencji) to wybitny włoski pisarz, eseista, tłumacz i wydawca, dyrektor mediol...
Roberto Calasso (ur. w 1941 roku we Florencji), wybitny włoski pisarz i eseista, wydawca, dyrektor wydawnictwa Adelphi. Zaślubiny Kadmosa z Harmonią to świeże, odkrywcze spojrzenie na mity greckie, na rzeczy, które się nie zdarzyły, ale są zawsze poruszająca opowieść o korowodzie zaskakująco bliskich mitycznych zjaw, o ludzkim przerażeniu i fascynacji tajemnicą, jaką jest świat. Jest to jedna z tych książek, na jakie natrafia się raz albo dwa razy w życiu. Ja muszę powiedzieć „raz”, bo już nie jestem taki młody. (…) Większą przyjemność od trzymania jej w ręku mogłoby mi sprawić tylko jej napisanie. Josif Brodski
Napisana z wirtuozerią książka Calasso jest podsumowaniem jego wieloletniej fascynacji dziełami Franza Kafki. Calasso z uwagą wsłuchuje się w prozę tego autora, zwłaszcza w "Proces" i "Zamek", próbując przeniknąć do Kafkowskiego wszechświata. Porównywany w dociekliwości swoich komentarzy do badaczy Talmudu, Calasso odsłania rządzące tą literaturą skryte moce, tropi ujawniających się w niej bogów i demony.
Nienazwana teraźniejszość Roberto Calasso to wyjątkowo istotny głos w debacie nad kondycją współczesnego człowieka i świata. Zredagowany przez Dariusza Czaję tom jest jedyną w swoim rodzaju próbą zadośćuczynienia temu przekonaniu. Z wielu powodów próba ta jest niezwykle udana: teksty wnikliwe i dociekliwe, chwilami przewrotne i prowokacyjne, pełne intelektualnej pasji współtworzących ją autorów. Choć książka stanowi dogłębną analizę i interpretację eseju włoskiego autora, nie jest to jednak tylko – ani przede wszystkim – tekst o tekście. Sejsmografie określiłbym raczej jako autonomiczną, wielogłosową próbę wniknięcia w aporetyczną materię otaczającej nas późnej nowoczesności – Piotr Augustyniak.
Dzisiaj książka jest czymś, co żyje na marginesie ? i niemal jako skutek pośredni ? wiecznie zmiennej magmy pojawiającej się na ekranach. To, że chodzi o ekrany, a nie o strony, stanowi różnicę gnozeologiczną, a nie funkcjonalną. Potrzeba będzie czasu, abyśmy zaczęli rozumieć, co takie przejście od strony do ekranu spowodowało w naszym aparacie poznawczym ijak doprowadziło do stopniowej eliminacji wszelkiej możliwościpatrzenia na świat jako na Liber mundi, chociaż właśnie taki sposób patrzenia pozostaje założeniem naszej najdonioślejszej przeszłości.
Od weneckiego wydawcy Erazma z Rotterdamu Aldusa Manucjusza przez młodego wydawcę Kafki Kurta Wolffa aż do Roberta Silversa, legendarnego redaktora „The New York Review of Books” – Ślad wydawcy to nie tylko apologia edytorstwa jako jedynego w swoim rodzaju gatunku literackiego, którego perłą w koronie jest prowadzone przez Roberta Calassa mediolańskie wydawnictwo Adelphi, lecz także requiem dla tej „ukrytej tradycji” życia i myśli, którą dla wielu z nas pozostaje książka i przyjemność płynąca z formy jej wydania. Kiedy Kurt Wolff sto lat temu publikował w swojej serii Der Jüngste Tag debiuty prozaików i poetów takich jak Franz Kafka, Robert Walser, Georg Trakl czy Gottfried Benn, ci pisarze od razu znajdowali swoich pierwszych, i to nieprzeciętnych czyteln...
Niewiele było w XX wieku dzieł o literaturze porównywalnych z tym dokonaniem szwajcarskiego badacza Waltera Muschga (1898–1965). Pomnikowe "Tragiczne dzieje literatury" ukazały się na przełomie lat 40. i 50. ubiegłego stulecia i stanowią do dziś obowiązkową lekturę dla wszystkich, którzy chcą się zbliżyć do ducha europejskiej literatury. Dzieło Muschga nie ma charakteru podręcznika dla literaturoznawcy, ale zawiera niezwykle świeże, odkrywcze, niekonwencjonalne spojrzenie na jej historię. Za pomocą swojej archetypicznej klasyfikacji – pisarz jako prorok, jasnowidz, pieśniarz, kuglarz itd. – inaczej, niekiedy prowokacyjnie, porządkuje przestrzeń historii literatury. Wywodząc pisarstwo z tradycji szamańskiej i magicznej, stawia w centrum genialnego twórcę...
- historia rasy - dylematy hodowli psów rasowych- rottweiler - pies z charakterem- jak dbać o rottweilera - ABC dobrego wychowania - sporty - wystawy, szkolenie- zwycięzcy wystaw klubowych w Polsce
To monumentalne dzieło opisuje wybrany przez autora kanon utworów zachodniej literatury, który obejmuje 26 autorów skupionych wokół Szekspira i innych z Dantem i Chaucerem na czele, a ponadto zawiera słynną listę kilkuset kanonicznych tytułów, głównie europejskich, z podziałem na kraje i epoki (arystokratyczną, demokratyczną i naszą, chaotyczną). Niezależnie od swoich „rankingów” książka niezwykle pouczająco wprowadza w świat tych dzieł i relacje między nimi. Harold Bloom (1930-2019) był amerykańskim literaturoznawcą wykładającym do późnych lat w Yale, twórcą słynnej i kontrowersyjnej koncepcji „lęku przed wpływem”, lęku, który paraliżuje „słabych” autorów, a motywuje do oryginalności „silnych”. Za najsilniejszego uważał Szeksp...
Pierwsze polskie wydanie tomu esejów Itala Calvina, które po jego śmierci zebrała i ułożyła żona, zawiera trzydzieści pięć esejów poświęconych pisarzom ??- od Homera po Queneau ? którzy w różnym stopniu i z rozmaitych powodów byli dla Calvina ważni lub wzbudzali jego podziw. ?Lubię przede wszystkim Stendhala, bo tylko u niego jednostkowe napięcie moralne, napięcie historyczne, pęd życia są jednym i tym samym [?]. Lubię Puszkina za jego przejrzystość, ironię i powagę. Lubię Hemingwaya, bo jest [?] wolą szczęścia, smutkiem. Lubię Stevensona, bo mam wrażenie, że lata. Lubię Czechowa, bo nie zmierza tam, dokąd zmierza. Lubię Conrada, bo żegluje po otchłani i nie tonie. Lubię Tołstoja, bo czasem wydaje mi się, że jestem bliski zrozumienia, jak on to...
Słynny niemiecki historyk dokonuje przenikliwej analizy ogólnoeuropejskiej wrogości wobec Żydów. Genezy nowoczesnego antysemityzmu doszukuje się w powiększającym się pod koniec XIX wieku dystansie społecznym między szybko emancypującą się mniejszością żydowską a dużo wolniej przekształcającymi się wspólnotami chrześcijańskimi. Wzrost demokracji i poszerzające się prawa wyborcze paradoksalnie sprzyjały tejże wrogości, gdyż sukcesy żydowskie uznawano za nieuprawnione, odnoszone kosztem tzw. narodów gospodarzy. Aly pokazuje, jak nowoczesny antysemityzm karmiony przez nacjonalizmy, kryzysy gospodarcze i społeczne konflikty został zręcznie wykorzystany przez niemieckich okupantów w czasie II wojny światowej do realizacji polityki eksterminacji Żydów.
Książka ta jest próbą naszkicowania panoramy naszej epoki. Nie tylko jednak. Wychodząc od zdarzeń i dokumentów, ludzi i ich relacji, dzieł sztuki i kultury masowej, próbuję zastanowić się nad kondycją współczesnego człowieka. Nad przyczynami i konsekwencjami zjawisk, które stanowią o stanie naszej cywilizacji. Punktem wyjścia moich obserwacji jest Polska, ale patrząc z jej perspektywy, dostrzegam przecież uzależnienie naszego kraju od polityczno-cywilizacyjnych warunków całego kontynentu i fenomenów globalnych. Wskazuję także jego szczególne miejsce na mapie świata, które pozwala poprzez historię Polski analizować zjawiska uniwersalne. Ze wstępu autora.
W tej opowieści eseistycznej Calasso ukazuje epokę demonów rodzącej się we Francji w XIX wieku nowoczesności. Charles Baudelaire (1821–1867) i bliscy mu twórcy mieli zaledwie jej „niejasne poczucie”. Ale byli jej posłuszni, szli za nią – Callasso ukazuje, w jaki sposób – i przecież ją ustanowili. Poeci, pisarze – malarze, rysownicy – kobiety z wielkiego świata i z półświatka: Baudelaire, Flaubert, Rimbaud, Mallarmé – Ingres, Delacroix, Degas, Manet – Berthe Morisot, Apolonia Sabatier, Victorine Meurent. Wszyscy oni z poczuciem zanurzenia w „przyrodzonej ciemności rzeczy”. Złączeni „kultem widzialnych przejawów Niewidzialnego”. Roberto Calasso (ur. w 1941 roku we Florencji) to wybitny włoski pisarz, eseista, tłumacz i wydawca, dyrektor mediol...
Napisana z wirtuozerią książka Calasso jest podsumowaniem jego wieloletniej fascynacji dziełami Franza Kafki. Calasso z uwagą wsłuchuje się w prozę tego autora, zwłaszcza w "Proces" i "Zamek", próbując przeniknąć do Kafkowskiego wszechświata. Porównywany w dociekliwości swoich komentarzy do badaczy Talmudu, Calasso odsłania rządzące tą literaturą skryte moce, tropi ujawniających się w niej bogów i demony.
Roberto Calasso (ur. w 1941 roku we Florencji), wybitny włoski pisarz i eseista, wydawca, dyrektor wydawnictwa Adelphi. Zaślubiny Kadmosa z Harmonią to świeże, odkrywcze spojrzenie na mity greckie, na rzeczy, które się nie zdarzyły, ale są zawsze poruszająca opowieść o korowodzie zaskakująco bliskich mitycznych zjaw, o ludzkim przerażeniu i fascynacji tajemnicą, jaką jest świat. Jest to jedna z tych książek, na jakie natrafia się raz albo dwa razy w życiu. Ja muszę powiedzieć „raz”, bo już nie jestem taki młody. (…) Większą przyjemność od trzymania jej w ręku mogłoby mi sprawić tylko jej napisanie. Josif Brodski
'Beautiful, intellectually thrilling . . . unlike anything else' Telegraph Promise and separation. Grace and guilt. The chosen and the damned. Roberto Calasso's captivating retelling of key stories from the bible evokes the dramatic world of the Old Testament and casts one of the founding texts of Western civilization in an astonishing - and disquieting - new light. The Book of All Books is the culmination of a lifetime's work and the tenth part of a series that began with The Ruin of Kasch. 'Engaging . . . enlightening' Financial Times 'Surprising . . . vivid' Spectator
A splendid reimagining of key stories from the Bible, by the author of The Marriage of Cadmus and Harmony. A man named Saul is sent to search for some lost donkeys and on the way is named king of his people. The queen of a remote African realm travels for three years with her multitudinous retinue to meet the king of Jerusalem and pose him a few riddles. A man named Abraham hears a divine voice speaking words that reverberate throughout the Bible: 'Go away from your land, from your kindred and from the house of your father toward the land that I will show you'. In The Book of All Books, Roberto Calasso weaves together stories of promise and separation from one of the founding texts of Western civilisation. These tales of grace and guilt, of the chosen and the damned, cast many Biblical fig...
Od weneckiego wydawcy Erazma z Rotterdamu Aldusa Manucjusza przez młodego wydawcę Kafki Kurta Wolffa aż do Roberta Silversa, legendarnego redaktora „The New York Review of Books” – Ślad wydawcy to nie tylko apologia edytorstwa jako jedynego w swoim rodzaju gatunku literackiego, którego perłą w koronie jest prowadzone przez Roberta Calassa mediolańskie wydawnictwo Adelphi, lecz także requiem dla tej „ukrytej tradycji” życia i myśli, którą dla wielu z nas pozostaje książka i przyjemność płynąca z formy jej wydania. Kiedy Kurt Wolff sto lat temu publikował w swojej serii Der Jüngste Tag debiuty prozaików i poetów takich jak Franz Kafka, Robert Walser, Georg Trakl czy Gottfried Benn, ci pisarze od razu znajdowali swoich pierwszych, i to nieprzeciętnych czyteln...
Na tom „Literatura i bogowie" składa się osiem wykładów wygłoszonych przez pisarza na Uniwersytecie w Oksfordzie. To niezwykłe opowieści o śladach pozostawionych przez kapryśnych bogów w dziełach m.in. Hölderlina, Nietzschego, Lautréamonta, Baudelairea i Mallarmégo, o pochodzącym od nimf „płynnym żywiole myślenia", o literaturze dążącej do absolutu i stającej się swoistym rodzajem poznania. Roberto Calasso (ur. w 1941 roku we Florencji), wybitny włoski pisarz, eseista, tłumacz i wydawca, dyrektor wydawnictwa Adelphi.
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro