Pismo krytyki literackiej i naukowej wydawane przez Instytut Książki. Adresowane jest do środowisk akademickich, literackich, bibliotekarzy oraz użytkowników bibliotek, wydawców, księgarzy – mówiąc najogólniej: do wszystkich miłośników książek.
Zawiera recenzje, rozmowy, materiały publicystyczne, informacje o ruchu wydawniczym, kronikę wydarzeń i bibliografię. Komentowane książki reprezentują rozmaite dziedziny: na łamach pisma powstaje obraz stanu piśmiennictwa w Polsce, a przynajmniej jego najistotniejszej części. Do tego sylwetki autorów, również tych, którzy – choć zasłużeni dla kultury i nauki – są mniej znani. Każdy numer przynosi omówienie około osiemdziesięciu książek w recenzjach czy notach.
Autor | praca zbiorowa |
Wydawnictwo | Instytut Książki |
Rok wydania | 2021 |
Oprawa | miękka |
Format | 20.5 x 29.0 cm |
Numer ISBN | 9770137856214 |
Kod paskowy (EAN) | 977013785621410 |
Data premiery | 2021.10.07 |
Data pojawienia się | 2021.10.07 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Wstrząsająca powieść o sile i słabości, o destrukcyjnym uczuciu i nieustającej opresji, przede wszystkim zaś o złu, które rodzi się niepostrzeżenie, by potem prędko rozrosnąć się do monstrualnych rozmiarów. Uosobieniem tego demonicznego pierwiastka jest tytułowy bohater, Michael Kobold – charyzmatyczny mężczyzna ogarnięty osobliwą obsesją na punkcie wody. Tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej Kobold poznaje siedemnastoletnią Hellę, piękną, ambitną dziewczynę z dobrej żydowskiej rodziny. Hella, przekonana, że małżeństwo z Koboldem uratowało ją od obozu, staje się zupełnie zależna od męża, a tym samym skazuje się na życie w strachu, bólu i poniżeniu. Jedyną drogą ucieczki są słowa w dziwnym języku, spisywane na opakowaniach po mąc...
Przedstawiamy powieść jednego z najważniejszych francuskich twórców eksperymentalnych, która ukazała się w osiemdziesiątą rocznicę pierwszego wydania To książka o nieprzychylnym czasie I wojny i o człowieku, który próbuje istnieć mimo nieszczęść, śmierci oraz własnej pogardy wobec rzeczywistości. Queneau – literacki rewolucjonista, współtwórca grupy OuLiPo i jeden z ojców postmodernizmu – prowadzi czytelników przez wojenną zawieruchę z dala od patosu, za to z wielkim ładunkiem absurdu, dowcipu oraz intertekstualnych aluzji. Lekturę ubogaca znakomity przekład Hanny Igalson-Tygielskiej.
Trzy kobiety: Virginia Woolf, Sylvia Plath i… Ivana Trump, nieoczekiwanie spotykają się w zaświatach Zawieszone między swoim niedawnym życiem a wiecznością, zawzięcie dyskutują, kłócą się, snują wspomnienia i odgrywają rozmaite role – nie przypadkiem głównie męskie! Słowo „rola” ma tu zresztą kluczowe znaczenie, bo życiorysy bohaterek pokazują, jak trudnym zadaniem jest wejście w przydzielony odgórnie kostium: kobiety, matki, żony, pani domu czy po prostu efektownej błyskotki. Wady snu to komiczno-tragiczne studium odwiecznego konfliktu między życiem a literaturą, między własnym „ja” a etykietkami przylepianymi przez innych, wreszcie między marzeniem o wolności, jaką daje twórczość, a kieratem codziennych obowiązków. Sztuka Radki Denemark...
Obóz dla uchodźców, gdzieś na krańcach Europy. Dwaj bohaterowie - Europejczyk i Syryjczyk - opowiadają o tym miejscu z odmiennych perspektyw. Szukają tam dla siebie ratunku, każdy na swój sposób. Wokół rozbrzmiewają anonimowe głosy wykluczonych, mieszkańców, a nawet polityków. Mieszają się czasy, języki i konwencje. Azyl to szukanie formy zdolnej nazwać rozpad naszego świata. Paweł Mościcki, ur. 1981, pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN, redaktor pisma "Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej". Do tej pory publikował eseje, m.in. "Migawki z tradycji uciśnionych" (2017), "Chaplin. Przewidywanie teraźniejszości" (2017), "Lekcje futbolu" (2019). "Azyl" jest jego debiutem prozatorskim.
Kiedy wszystko wokół się chwieje, jesienny numer Przekroju woła o pokój i spokój. Przedstawiamy międzynarodowy ruch Pugwash i przyglądamy się trzeba przyznać, że z ukosa Pokojowej Nagrodzie Nobla. Antropolożka Margaret Paxson szuka źródła pokoju na świecie, a Tomasz Wiśniewski bada, skąd biorą się wojny. Na dokładkę opowiadanie o samotności przywódców autorstwa ukraińskiego pisarza Andrija Lubki. Czy doczekamy wreszcie czasów bez wojen religijnych? A może nawet bez religijnych podziałów? O przyszłości naszej duchowości Paulina Wilk rozmawia z Rezą Aslanem, badaczem religii i uchodźcą z Iranu. A jak w przyszłości będzie wyglądać życie zawodowe? I jak wygląda już dziś? Czym są kooperatywy, jak zatrudnia się w Indiach, co z czterodniowym tygodnie...
Trwa śledztwo w sprawie śmierci bogatego starszego biznesmena. Hipoteza o samobójstwie zostaje prędko odrzucona, ale dowody zbrodni również nie są dość przekonujące. Dociekliwy Policjant nie daje za wygraną: wytrwale gromadzi szczegółowe informacje na temat zmarłego i jego otoczenia, aż w końcu zaczyna rozumieć, że domniemane samobójstwo było jednym z wielu elementów makabrycznej układanki. Trop prowadzi do tajemniczego domu w Pradze, którego właścicielki, trzy starsze damy, tuż po wojnie rozpoczęły osobliwe dzieło – dzieło zemsty i sprawiedliwości, będące w istocie desperacką i szlachetną próbą przywrócenia światu ludzkiego oblicza. Wstrząsająca, niejednoznaczna i pełna zagadek opowieść o solidarności, głębokich uczuciach i wrażliwości na...
Szukać dobrych "techników" politycznych wśród pisarzy, a tym bardziej poetów, raczej nie należy, choć i pod tym względem znajdą się wyjątki, natomiast, jeśli chodzi o wrażliwość na sejsmiczne ruchy historii i umiejętetność stawiania koncepcji także politycznych, można nawet najbardziej egotycznym lirykom udzielić odrobiny zaufania. [...] Zgadzam się z góry, że pisarz nie nadaje się na premiera, ministra czy ambasadora.Przyznaję z pokorą, że nawet na skromniejszym stanowisk sekretarza poselstwa wypadłbym zgoła katastrofalnie. Ale co innego dobrze "urzędować", a co innego mieć jasną wizję historyczną i wyczucie spraw zasadniczych. A pod tym względem niech się specjaliści od polityki zandto nad poetów i pisarzy nie wynoszą, bo rady nie dadzą.
Jedna z najbardziej osobistych książek Philipa Rotha To prawdziwa historia. Pisarz obserwuje, jak jego osiemdziesięciosześcioletni ojciec Herman, przez całe życie aktywny i pełen wigoru, zmaga się ze śmiertelną chorobą. Syn, przepełniony miłością, lękiem i niepewnością, jest uczestnikiem i towarzyszem jego walki. To poruszająca opowieść o godności przemijania i dziedzictwie każdego z nas. Czyjeś życie się kończy, czyjeś życie trwa. Intymne wyznanie Rotha uderza szczerością i odwagą. Autor stawia pytania o sprawy ostateczne, ale nie zapomina o pozornie nieistotnych drobiazgach składających się na naszą codzienność, która okazuje się splotem życia i śmierci.
Sentymentalny powrót do lat 90. – gdy młodość miała smak gumy balonowej, szacunek kolegów zdobywało się kolekcją klocków Lego, a wyobraźnię Polaków rozpalały kultowe hity na VHS. To właśnie te niezapomniane realia są tłem dla poruszającej filmowej historii, Konrada Aksinowicza („W spirali”), o rodzinie, dorastaniu i ciemnych stronach każdego z nas. Czternastoletni Tomek, mieszka wraz z matką (Weronika Książkiewicz) na jednym z wrocławskich osiedli. Chłopiec wychowuje się bez ojca, który wyemigrował do USA. Jednak pewnego dnia Alek (Maciej Stuhr) nieoczekiwanie staje w drzwiach rodzinnego mieszkania. Wraz z nim w życiu Tomka pojawiają się: kolorowy telewizor, klocki Lego, buty Nike i wymarzony magnetowid. Szczęście nie trwa jednak długo. Wszystko prz...
„Nowe Książki” to pismo krytyki literackiej i naukowej ukazujące się do 1949 roku. Adresowane jest do środowisk akademickich, literackich, bibliotekarzy oraz czytelników, wydawców, księgarzy – mówiąc najogólniej: do wszystkich miłośników książek. W każdym numerze blisko 100 recenzji i not pisanych przez uznanych krytyków i naukowców. Fikcja, reportaż, książki popularno-naukowe. Literaturoznawstwo, sztuka, psychologia/psychoterapia, historia kultury, historia idei, historia, prawo, filozofia. Rozmowy z pisarzami, uczonymi, tłumaczami. Co jeszcze? Korespondencje zagraniczne, felietony oraz kronika wydarzeń literackich i księgarskich. Przez ponad sześć dziesięcioleci na łamach pisma publikowali i publikują autorzy wywodzący się ze środowisk akademickic...
Jacques L'Aumne mieszka w Rueil pod Paryżem, codziennie odwiedza kino i marzy o innym życiu, o swoich wielu przyszłych wcieleniach. Kto może mu zabronić być generałem w Chinach, piratem, wynalazcą, papieżem? Jak mówi jego ojciec, lubił strategię i sporządzał mapy. Ciągle rysował statki. Jako dwunastolatek wymyślił nowy sposób pompowania opon w rowerze. Miał modelową komunię, opanował łacinę, żeby czytać brewiarz. Podobnie jak w innych powieściach Raymonda Queneau elementy ludyczne splatają się tu z erudycyjnymi, a narracja jest pokrewna narracji filmowej. Przejścia od marzenia do rzeczywistości w obu kierunkach podtrzymują intrygę i pozwalają śnić na jawie. Ironiczny cudzysłów idzie w parze z (czarnym) humorem. Autor posłowia Harry Mathews tak pisze...
„Dom Gucci” inspirowany jest tragiczną historią rodziny stojącej za włoskim imperium mody. Kiedy Patrizia Reggiani (Lady Gaga), outsiderka pochodząca z przeciętnego domu, poślubia Maurizio Gucciego, jej niepohamowana ambicja zaczyna niszczyć rodzinne dziedzictwo i uruchamia spiralę zdrady, dekadencji, zemsty, a ostatecznie… morderstwa. Materiały dodatkowe: • Powstawanie Domu Gucci • Dokument z planu • Pani Domu • Stylizując Dom Gucci
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro