Kiedy Ewa Landowska i Barbara Bodziony rozpoczynały pracę warsztatową, a był to rok 2006, materiały źródłowe wszelkiego rodzaju były jeszcze słabo dostępne. To właśnie wtedy deficyt takiego wydania był nadzwyczaj odczuwalny. Dziś, kiedy dostępność materiałów, zarówno internetowych, jak i wydawniczych jest ogromna, chęć wydania podręcznika rodzi się tylko z potrzeby „zapisania” pewnego rozdziału pracy nad literą obu autorek. Blisko 10 lat intensywnej pracy z ludźmi, pozwala zunifikować podstawowe zagadnienia dotyczące procesu nauki pięknego pisania, zawrzeć je w zwartej formie i oddać w dobre ręce.
Piękna Litera nie jest w swym założeniu kompendium wiedzy o kaligrafii. W prostej, minimalistycznej formie nawiązuje do klasycznych podręczników kaligrafii. Fani albumowych wydań nie znajdą tu nic dla siebie. Miłośnicy pięknej klasycznej litery mogą liczyć na kilka cennych wskazówek - jak pracować z literą, gdy nie ma się możliwości uczestniczenia w zajęciach, jak unikać błędów, jak nauczyć się je dostrzegać, jak ćwiczyć.
Tego wszystkiego dowiedzą się czytelnicy na podstawie dwóch krojów: uncjały oraz italiki. Planowane są kolejne części, kaligrafia bowiem to piękna historia rozwoju kultury zawarta w pięknej formie litery.
Autor | Ewa Landowska, Barbara Bodziony |
Wydawnictwo | Tyniec |
Seria wydawnicza | Piękna Litera |
Rok wydania | 2021 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 190 |
Format | 16.0 x 24.0 cm |
Numer ISBN | 978-83-7354-604-2 |
Kod paskowy (EAN) | 9788373546042 |
Wymiary | 16 x 24 mm |
Data premiery | 2021.11.29 |
Data pojawienia się | 2021.11.29 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Książka, którą trzymacie Państwo w ręce jest częścią drugiego tomu podręcznika do kaligrafii Piękna Litera. Drugą częścią tego tomu jest opracowana przez Barbarę Bodziony Minuskuła karolińska. W pierwszym tomie natomiast opracowane zostały: Uncjała oraz Italika. Piękna Litera nie jest w swym założeniu kompendium wiedzy o kaligrafii. W prostej, minimalistycznej formie nawiązuje do klasycznych podręczników kaligrafii. Fani albumowych wydań nie znajdą tu nic dla siebie. Miłośnicy pięknej klasycznej litery mogą liczyć na kilka cennych wskazówek - jak pracować z literą, gdy nie ma się możliwości uczestniczenia w zajęciach, jak unikać błędów, jak nauczyć się je dostrzegać, jak ćwiczyć. Uwaga od wydawcy. Proszę się nie dziwić, jeżeli po otwarci...
Minuskuła karolińska to jedno z najbardziej znaczących pism średniowiecza Wykształcona we frankijskich skryptoriach w VIII-IX wieku, stała się na długi okres obowiązującym stylem pisania. Czytelna, regularna, o stosunkowo szybkim dukcie zdobywała popularność w kolejnych ośrodkach pisarskich. Jej sukces jest niezaprzeczalny – minuskułą pisze się aż do XII wieku, kiedy zaczyna być wypierana przez pisma gotyckie. Ma kapitalne znaczenie dla rozwoju nowych pism XV wieku stając się rdzeniem tworzącego się pisma humanistycznego. Przetworzone przez najlepszych kaligrafów doby Odrodzenia pismo zwane antykwą zostaje odlane w formie czcionek. Do dziś w wielu fontach odnajdujemy formy liter, które są nawiązaniem do minuskuły karolińskiej. Książka, którą trzymacie...
Piękna Litera. Pismo rondowe to kolejna część wielotomowego podręcznika do kaligrafii. Tym razem Ewa Landowska opracowała styl pisma zwany rondowym, wzorując się na przedwojennych francuskich zeszytach szkolnych. W przedwojennej Polsce w szkołach nauczany był tzw. niemiecki wariant pisma rondowego – prostszy, ale – zdaje się – nie tak szykowny. Pismem rondowym rzadko składa się całe bloki tekstów. Jest ono raczej używane do wyróżniania w tekście pojedynczych zdań, zwrotów czy wyrazów. np. tytułów, nagłówków, wyszczególnień. Zasługuje jednak na szczególną uwagę przez wzgląd na wyjątkową harmonię znaków, która niewątpliwie będzie rozwijać w nas wrażliwość estetyczną. W podręczniku znajdziemy instrukcję pisania każdej litery, zarówno ma...
Kaligrafia przedwojenna. Elementarze polskie jest opowieścią o literze szkolnej. Opowieść ta zbudowana jest w oparciu o elementarze wydawane pomiędzy rokiem 1874 a 1937. W kolejnych rozdziałach pojawiają się ciekawostki historyczne dotyczące elementarzy oraz polskiej szkoły przedwojennej. Przede wszystkim jednak poznajemy konstrukcję litery pisanej, różnice pomiędzy literami pochodzącymi z poszczególnych elementarzy i dowiadujemy się jak to się stało, że litera szkolna z pięknego łabędzie zamieniła się w brzydkie kaczątko. Dziś w polskiej szkole nauczamy litery nieestetycznej, zawierającej błędy konstrukcyjne, uniemożliwiającej wyprowadzenie ładnego, czytelnego charakteru pisma i wręcz utrudniającej naukę pisania. Choć dziś niewielu jest w stanie wskaz...
Publikacja została przygotowana z myślą o tych, którzy poszukują materiałów do ćwiczenia się w sztuce kaligrafii artystycznej. Dzięki zawartym w niej przykładom użycia pisma w stylu retro czytelnik ma szansę nie tylko przyjrzeć się kształtowi ozdobnych liter, ale także samodzielnie poćwiczyć ich wykonanie. Ułatwia to układ książki – prezentacji każdej litery alfabetu (małej i wielkiej) towarzyszy liniatura, w której można doskonalić umiejętność prowadzenia ręki, a przykłady znanych formuł i imion napisanych w stylistyce retro umożliwią stworzenie własnych, niepowtarzalnych zaproszeń, życzeń świątecznych i innych kartek okolicznościowych.
Prezentowana w kolejnym tomie Pięknej Litery bastarda należy do rodziny gotyckich kursyw kodeksowych, które formowały się od XIII, by osiągnąć dojrzałe formy w kodeksach XIV i XV wieku. Bastarda występuje w różnych opracowaniach także pod innymi nazwami: litera burgundzka, bastarda flamandzka, lettre batarde (dosłownie litera bękart). O nazwie bastarda Władysław Semkowicz pisze tak: „Nazwa tego pisma pochodzi stąd, że nie jest to czysta minuskuła kaligraficzna, ale pismo staranne, lecz mniej lub więcej przetykane elementami kursywnymi, a więc «bastard» w stosunku do zwyczajnych, w użyciu będących rodzajów pisma”. Poruszanie się wśród gęstwiny tak skomplikowanych form, jak odręczne pismo, zmieniające się nie tylko w różnych epokach, ale także w niez...
O nazwie bastarda Władysław Semkowicz pisze tak: Nazwa tego pisma pochodzi stąd, że nie jest to czysta minuskuła kaligraficzna, ale pismo staranne, lecz mniej lub więcej przetykane elementami kursywnymi, a więc «bastard» w stosunku do zwyczajnych, w użyciu będących rodzajów pisma. Poruszanie się wśród gęstwiny tak skomplikowanych form, jak odręczne pismo, zmieniające się nie tylko w różnych epokach, ale także w niezliczonych skryptoriach, kancelariach działających w wielu państwach, księstwach, dworach, a przede wszystkim w zależności od trzymającej pióro dłoni, jest wirtuozerią, którą zajmują się paleografowie. Poszczególne opracowania paleograficzne na temat czasów, kiedy bastarda zdobywa sobie miejsce w kodeksach, różnią się nomenklaturą i kla...
To nie jest zwyczajna książka do matmy! Autorka przebojowego niepodręcznika To nie jest książka do matmy znów zaprasza do zabawy matematyką i sztuką. Oto nowa porcja inspirujących zadań, pomysłów i instrukcji, dzięki którym nauczysz się tworzyć niesamowite mozaiki, rysunki i trójwymiarowe modele. Są tu znikające kwadraty i fraktalne drzewa, smocze krzywe i puzzle z kostek domina, bilardowe wzory i figury tworzone jednym cięciem nożyczek. A wszystko to pomoże ci odkryć, że matematyka i sztuka mają więcej wspólnego, niż myślisz. Sztuka i matematyka to dwa zupełnie różne światy? Tak ci się tylko wydaje! Wystarczy odrobina wyobraźni, by figury i liczby zmieniły się w ozdobne wzory, niesamowite rysunki i trójwymiarowe modele. Licz, rysuj, wycinaj i składaj...
Puzzle 3D przedstawiające Zamek Neuschwanstein nie wymagają użycia nożyczek ani kleju. Zamek Neuschwanstein to XIX-wieczna eklektyczna budowla, wzniesiona na stromych, skalistych zboczach, porośniętych lasami w południowej Bawarii w Niemczech. Jego nazwę możemy przetłumaczyć jako Nowy kamienny Łabędź, co bardzo pasuje do królewskiego przepychu z jakim inicjator budowy – Ludwik II Wittelsbach, zwykł rządzić i tworzyć. W wielu miejscach zamku możemy dostrzec wyobrażenia i nawiązania do kształtu łabędzia. Białe mury zdobią ogromne ilości balkonów i okien, jak również bogate wieże i wieżyczki. Projekt zapoczątkował scenograf i malarz pochodzący z Monachium, Christian Jank. Następne etapy powstającej od 1869 roku budowy przejęli Eduard Riedel oraz Georg...
Dzika i egzotyczna Azja Środkowa widziana oczami wielkiego dziewiętnastowiecznego podróżnika Bronisława Grąbczewskiego Generałowi Bronisławowi Grąbczewskiemu – polskiemu odkrywcy, topografowi, etnografowi w służbie rosyjskiego cara – nauka wiele zawdzięcza. Dzięki swoim podróżom i misjom, a także uczestnictwu w Wielkiej Grze w Azji Środkowej, przyczynił się poznania tego fascynującego regionu. Za dokonania był wielokrotnie nagradzany, między innymi złotym medalem Rosyjskiego Towarzystwa Geograficznego. Ten wnikliwy obserwator i globtroter, łączący pasję badacza ze służbą szpiegowską, zgromadził w swoich książkach relacje z licznych wypraw i niezwykłych przygód. Jako doskonały znawca kultur i języków ludów Azji, z którymi obcował i bratał się...
Niekochana Miłość to połączenie fragmentów dziennika s. Józefy Menéndez, w którym Chrystus opowiada o swojej męce, z rozważaniami Drogi Krzyżowej, podyktowanymi jej przez Zbawiciela. Ta duchowa lektura pomaga towarzyszyć cierpieniu Jezusa, odmalowanemu Jego własnymi słowami. Przemierzając tę drogę, odkrywamy odmienny od tradycyjnego, zaskakująco ludzki wizerunek Boga, który przeżywa smutek, samotność i tęsknotę za człowiekiem. Dlatego bardziej od ran dotyka Go ból odrzucenia Jego Miłości, ponieważ ponad wszystko chce, aby poznano Miłosierdzie Jego Serca. Żaden ludzki umysł, żadna książka nie jest w stanie zgłębić tajemnicy Odkupienia. Ale, być może, dzięki tej lekturze ktoś odkryje miłość, miłosierdzie i przebaczenie Boga. Na podstawie Wezwani...
Wysokiej jakości tusz kreślarski Astra. Wyróżnia się nasyconą, intensywną barwą oraz dużą odpornością na wpływ promieni słonecznych, nie blaknie ani nie żółknie. Niezastąpiony przy kreśleniu po kalce technicznej przy pomocy grafionu. Idealny także do rysowania po papierze i kartonie przy użyciu klasycznego piórka. Pojemność: 35 ml
Publikacja nie jest w swym założeniu kompendium wiedzy o kaligrafii. W prostej, minimalistycznej formie nawiązuje do klasycznych podręczników kaligrafii. Fani albumowych wydań nie znajdą tu nic dla siebie. Miłośnicy pięknej klasycznej litery mogą liczyć na kilka cennych wskazówek – jak pracować z literą, gdy nie ma się możliwości uczestniczenia w zajęciach, jak unikać błędów, jak nauczyć się je dostrzegać, jak ćwiczyć. Tego wszystkiego dowiedzą się czytelnicy na podstawie dwóch krojów: uncjały oraz italiki. Planowane są kolejne części, kaligrafia bowiem to piękna historia rozwoju kultury zawarta w pięknej formie litery. Bardzo ważna uwaga. Proszę się nie dziwić, jeżeli po otwarciu egzemplarza zobaczycie goły grzbiet z widocznym szyciem, to by...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro