Czas prezentacji wojskowych statków powietrznych w publikacji Andrzeja Morgały obejmuje okres od 1924 r., to jest od rozpoczęcia masowych dostaw sprzętu proweniencji francuskiej, przez rozwój polskich konstrukcji do września 1939 roku. Uwzględnione zostały przy tym dalsze losy samolotów za granicą˛ wykorzystywane przez obcych użytkowników. Ujęto również˙ inne statki powietrzne, w tym balony, szybowce i latawce wojskowe. Układ tematyczny uformowano według podziału na grupy użytkowe z przestrzeganiem szyku chronologicznego, według realizacji projektów lub zakupów. Pozwala to na zaobserwowanie postępu w rozwoju konstrukcji samolotów poszczególnych klas.
Opracowanie pozwala na prześledzenie losów polskich samolotów wojskowych, które zwłaszcza w ich rdzennie rodzimym kształcie przedstawiały się korzystnie na tle konstrukcji zagranicznych. Odznaczały się przy tym wysokimi walorami i wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, często opatentowanymi, a zatem mającymi cechy wynalazków technicznych. Odnosiło się to jednak do poszczególnych grup w różnych okresach. Samoloty myśliwskie, oznaczone symbolem P, liniowe Karasie czy bombowce Łoś, stanowiły wówczas charakterystyczny wyznacznik odrębności i oryginalności rozwoju koncepcji technicznej samolotów wojskowych w Polsce do 1939 roku.
Autor | Andrzej Morgała |
Wydawnictwo | Bellona |
Rok wydania | 2014 |
Oprawa | twarda |
Liczba stron | 528 |
Format | 21.0x30.0 cm |
Numer ISBN | 9788311133815 |
Kod paskowy (EAN) | 9788311133815 |
Waga | 1600 g |
Wymiary | 214 x 305 x 34 mm |
Data premiery | 2014.09.18 |
Data pojawienia się | 2014.07.23 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Bréguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13.
Drugi album z serii Moto Retro poświecony jest lotnictwu Drugiej Rzeczypospolitej. Na blisko 150 fotografiach, pochodzących z Narodowego Archiwum Cyfrowego, pokazujemy fascynujący świat samolotów, szybowców i balonów, który w przedwojennej Polsce budził powszechne zainteresowanie i dumę z osiągnięć. Już wówczas polscy piloci zasłynęli w świecie, wygrywając najważniejsze zawody lotnicze świata, a swoje sukcesy odnosili na znakomitych maszynach polskiej konstrukcji i produkcji. Najwybitniejsi lotnicy – Żwirko, Skarżyński, Bajan – byli wówczas w kraju równie popularni jak dziś najlepsi nasi sportowcy.
Czarne krzyże nad Polską to książka napisana przez asa polskiego lotnictwa, będąca wspomnieniami z walk podczas kampanii wrześniowej. 150 polskich pilotów myśliwskich stanęło 1 września 1939 roku do walki przeciwko 3500 samolotom hitlerowskiej Luftwaffe. Jednym z nich był Stanisław Skalski, oficer 4. Pułku Lotniczego. Pamiętnik najlepszego polskiego pilota myśliwskiego II wojny światowej opowiada o bojowej drodze pewnego dywizjonu lotniczego w czasie najazdu niemieckiego na Polskę. Książka ta jest nie tylko frapującym opisem pierwszych powietrznych zmagań wielkiej wojny. Jest ona zarazem dokumentem dni, których nie może zapomnieć żaden Polak. We wrześniu 1939 r. ppor. pil. Stanisław Skalski w walkach powietrznych zestrzelił 6 nieprzyjacielskich samolotów, 3 s...
We wrześniu 1939 r. do walki w obronie Łodzi stanęło ok. 50 polskich samolotów. Za ich sterami zasiadało wielu pilotów, którzy później odegrali wielką rolę w historii polskiego lotnictwa. Wśród nich można wymienić m.in. Franciszka Kornickiego i Czesława Główczyńskiego. Polacy przez kilka dni mężnie stawiali opór przeważającym siłom Luftwaffe. Pomimo upływu lat męstwo i poświęcenie pilotów lotnictwa Armii „Łódź” nie zostało do tej pory opisane przez historyków. Niektórzy badacze wręcz powątpiewają, czy w rejonie Łodzi znalazły się jakiekolwiek jednostki polskiego lotnictwa… Autor odtworzył losy lotnictwa Armii „Łódź” na podstawie dokumentów archiwalnych i relacji ostatnich żyjących świadków, wśród nich – majora Franciszka Ko...
Książka jest kompleksowym przewodnikiem zawierającym opisy ważniejszych typów płatowców stacjonujących na lotniskowcach oraz wodnosamolotów, opracowanych w latach 1939-1945. W kolejnych rozdziałach zaprezentowano myśliwce, bombowce nurkujące, samoloty torpedowe, wodnosamoloty i łodzie latające, a także jedyny wprowadzony do działań wojennych typ alianckiego śmigłowca – Sikorsky HNS-1. Książka zawiera ponad 110 szczegółowych ilustracji, wiernie ukazujących oznakowania i wzory malowania maskującego. Tytuł oryginalny: Technical Guide: Allied Carrier Aircraft of World War II Tłumacz: Grzegorz Siwek Redaktor: Andrzej Zasieczny
„Jednostki polskiego lotnictwa wojskowego z czasów II RP oraz II wojny światowej zasługują na wnikliwe studia. Chociaż w ostatnich latach nastąpił zauważalny postęp w badaniach, nadal wiele pozostało do zrobienia. Autor recenzowanej pracy podjął się opracowania dziejów dwóch eskadr towarzyszących (obserwacyjnych) 6 Pułku Lotniczego ze Lwowa, w kampanii 1939 r. działających w składzie Armii Łódź. W ten sposób kontynuuje i uzupełnia swoje badania związane z historią lotnictwa Armii Łódź. Należy z aprobatą podkreślić fakt, że Autor podjął problematykę formacji często niedocenianych, mało efektownych, działających w cieniu jednostek myśliwskich i bombowych. Pomimo wykorzystania zbiorów archiwalnych z zasobów Centralnego Archiwum Wojskowego oraz In...
Karaś, Junak, Iskra, Bies, wreszcie i Orlik. Pasjonaci aeronautyki bez problemu rozpoznają w tych nazwach polskie samoloty. Lotnictwo przeszło długą drogę od pierwszych siermiężnych, drewnianych konstrukcji owiniętych bawełnianym płótnem, po dzisiejsze nowoczesne modele półskorupowe. Historia polskich wytwórni samolotów rozpoczyna się w 1909 roku, kiedy na Polu Mokotowskim powstało Warszawskie Towarzystwo Lotnicze Awiata. Stamtąd autor zabiera nas w podróż po całym kraju. Obok najbardziej znanych ośrodków polskiego przemysłu lotniczego, w książce poznajemy też historię awiacji w Poznaniu, Lublinie, Łodzi czy Białej Podlaskiej. Opowieść o polskim lotnictwie to jednak nie tylko fabryki i kolejne produkowane przez nie modele samolotów, ale przede wszystkim...
Publikacja ta przedstawia, w układzie chronologicznym, wszystkie znane dobrze typy bombowców Luftwaffe, takie jak Heinkel He-111, Dornier Do-17, Junkers Ju-87 Stuka oraz znakomity Junkers Ju-88. Zaprezentowano tu jednak również wiele mniej znanych samolotów bombowych, tym prototyp bombowca dalekiego zasięgu Messerschmitt Me-264, Fieseler Fi-103R Reichenberg, czyli załogową wersję „latającej bomby” V-1, oraz bombowiec nurkujący z napędem rakietowym Henschel Hs-132. W dalszych rozdziałach znalazły się opisy bardziej znanych niemieckich samolotów transportowych i morskich, takich jak wielosilnikowy Messerschmitt Me-232 Gigant czy rozpoznawczo-bombowy Junkers Ju-290, a także prototypowych śmigłowców Luftwaffe. Na 110 barwnych ilustracjach przedstawiono oznakowania i ba...
4 września 1939 r. lotnisko polowe w miejscowości Widzew Ksawerów pod Łodzią stało się miejscem wielkiego lotniczego dramatu. Działający we wspomnianej miejscowości od kilku dni III/6 Dywizjon Myśliwski, wchodzący w skład lotnictwa Armii Łódź, dowodzonej przez generała Juliusza Rómmla, został bezpardonowo zaatakowany przez grupę Messerschmittów Bf 109. Pechowo dla polskich pilotów, atak nastąpił w momencie, gdy do lotu były gotowe tylko dwa samoloty za sterami pierwszego z nich znajdował się oficer taktyczny dywizjonu, por. Tadeusz Jeziorowski. Druga maszyna pilotowana przez por. pil. Zdzisława Zadrozińskiego podjęła walkę z Niemcami. O dużym pechu mogli natomiast mówić lotnicy, którzy kilkanaście minut wcześniej powrócili z zasadzki wystawionej pod...
Pytania o sens życia, o jego cel i właściwą treść są nie do uniknięcia. Rodzą się na samym dnie naszej egzystencji Współczesny człowiek pogubiony w wartościach Zabiegany w trosce o rzeczy małe, posępny i niespokojny o opinie i sądy. Zdenerwowany i niedostępny. Uparty jak osioł w swoich kapryśnych wyborach... Nieopanowany nawet wobec tych, którzy go kochają, bo "takie czasy", bo zmęczenie, przepracowanie i "taki już jestem"... Ty, który nigdy nikogo naprawdę nie kochałeś, oprócz siebie... Czyim obrazem jesteś, kogo sobą przedstawiasz, który kierunek drogi wskazujesz innym? - pyta autor, inspirując bogactwem przykładów, anegdot, cytatów. Szybko przywykamy do spętanych rąk, powiązanych nóg, zatkanych ust, zalepionych oczu Jak długo jeszcze...
Gorzka słodycz Francji jest pozycją, która z jednej strony przedstawia najnowsze ustalenia histograficzne, z drugiej zaś pokazuje lotniczy klimat wiosny 1940 r. - pozwala poczuć, jak polscy piloci myśliwscy widzieli wówczas wojnę i swój udział w tych zmaganiach. Autor często oddaje głos uczestnikom opisywanych wydarzeń, sięgając do wspomnień i raportów napisanych przez lotników po zakończeniu walk we Francji. (...) Książka ukazuje siłę polskiego lotnictwa myśliwskiego w kampanii francuskiej dzień po dniu, opisując zmagania w kontekście działań jednostek, w których służyli Polacy oraz przedstawiając sukcesy działających w tym samym czasie sojuszników. Stara się także odpowiedzieć na pytanie, jak wyglądały rzeczywiste sukcesy Polaków, podejmując pr...
Skąd się biorą kryzysy finansowe? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba postawić kilka innych: • kto kontroluje emisję waluty? • kto zyskuje na inflacji? • komu zależy na drukowaniu papierowego pieniądza bez pokrycia w złocie? • kto pragnie uzależniać ludzi od kredytów? • do kogo należy amerykańska Rezerwa Federalna? • po co stworzono Międzynarodowy Fundusz Walutowy? • a przede wszystkim: w jaki sposób prowadzona jest globalna wojna o pieniądz? Song Hongbing, chiński analityk finansowy, stara się odpowiedzieć na te pytania, spoglądając na świat zachodni z zewnątrz i usiłując dociec, w którym momencie ta dynamicznie rozwijająca się cywilizacja popełniła błąd, który doprowadził do dzisiejszego permanentnego kryzysu i rosnącego z...
Andrzej Morgała urodził się w Sosnowcu, gdzie też w latach 30-tych po raz pierwszy zetknął się z samolotami i balonami. W czasie okupacji pracował jako ślusarz w Osthutte i Bankhutte. W 1947 roku ukończył szkolenie szybowcowe kat. A i B w ośrodku Sosnowiec-Grodziec, a następnie w 1948 r. w Jeżowie zaliczył III stopień w Szybowcowej Szkole Żaglowej. Ukończył także szkolenie spadochronowe I i II stopnia w Kielcach i Nowym Targu oraz samolotowe w Aeroklubie śląskim, którego członkiem pozostaje od 1949 roku. W 1952 r. odsunięty od latania powraca do lotnictwa pod koniec lat 50-tych. W 1964 r. odzyskuje licencję balonową. W 1961 r. debiutuje na łamach Skrzydlatej Polski. W 1972 r. rozpoczyna publikację serii książek "Polskie samoloty wojskowe". Jest autorem 15...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro