„Monografia jest pozycją wartościową, ukazującą w różnych ujęciach teoretycznych i przy zastosowaniu wielu zróżnicowanych metod problemy i szanse rozwoju człowieka w późnej dorosłości. Już sam jej tytuł informuje, że jest to pozycja nowatorska, bo jeszcze w połowie XX wieku nawet w psychologii rozwojowej skupiano się na deficytach starości, a nie na możliwościach rozwoju. Poszczególne teksty, które znalazły się w recenzowanym tomie, świadczą jednoznacznie, że rozwój w późnej dorosłości jest faktem i dotyczy różnych sfer życia psychicznego człowieka”.
– dr hab. Grażyna Mendecka prof. GWSH
„Autorzy tekstów podejmują bardzo ważne zagadnienia, jakimi są kwestie podtrzymania i usprawniania kondycji zdrowotnej, psychicznej i duchowej osób starszych. Z uwagi na wyraźne przedłużanie się życia mieszkańców krajów rozwiniętych (w tym również naszego kraju) i wzrost liczby seniorów, podjęta tematyka jest aktualna i ważna zarówno w płaszczyźnie jednostkowej, jak i społecznej. Człowieka w późnej dorosłości postrzega się tu jako osobę posiadającą wystarczające kompetencje nie tylko do wykorzystywania zdobytych wcześniej zasobów, ale także ich pomnażania i budowania siebie, bogacenia zarówno swojego wnętrza, jak i aktywnego uczestniczenia w życiu oraz konstruktywnego działania na rzecz innych”.
– dr hab. Stanisława Tucholska, emerytowany prof. KUL
Autor | Maria Kielar-Turska |
Wydawnictwo | Ignatianum |
Rok wydania | 2020 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 466 |
Format | 15.6 x 23.2 cm |
Numer ISBN | 978-83-7614-486-3 |
Kod paskowy (EAN) | 9788376144863 |
Data premiery | 2021.02.16 |
Data pojawienia się | 2021.02.16 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Według stereotypowego postrzegania seniorów ich aktywność skupia się w obrębie ról rodzinnych, określonej działalności organizacyjnej i konsumenckiej, wzmożonej religijności, koncentracji na sprawach domowych. (...) powiększa się liczba seniorów, którzy próbują realizować inne wzory (...) Tym właśnie osobom, niepokornym wobec upływu czasu, poświęcona jest niniejsza praca. Jej celem jest przedstawienie innych, alternatywnych wobec stereotypowych, sposobów przeżywania starości. Wychodząc z założeń teorii aktywnej starości, praca przedstawia czynnych seniorów, angażujących się w nowe (dla siebie i społeczeństwa) formy działań rekompensujących wycofanie się z wcześniej pełnionych ról społecznych. Wśród zadań podjętych w książce znajduje się...
Rozwijanie inteligencji, kreatywności, rezyliencji i mądrości. Nowe formy edukacji. Ponad 70 zajęć i scenariuszy psychomotorycznych Wiele trudności dzieci można pokonać, wprowadzając odpowiednie ćwiczenia ruchowe. Psychomotoryka łączy przeżycia emocjonalno-psychiczne ze zdolnościami motorycznymi, percepcją i doświadczeniami, dlatego wykazuje szczególną skuteczność w pracy nad: • problemami z koordynacją ruchową • zaburzeniami procesów uczenia się • trudnościami wychowawczymi • zwiększeniem koncentracji uwagi. Psychomotoryka pozwala dzieciom nabrać pewności siebie, uczy empatii oraz pomaga kształtować umiejętności społeczne, kreatywność i odporność psychiczną (rezyliencję). Autorzy – cenieni specjaliści z zakresu terapii psychomotoryczn...
Czy ciągle szukasz aprobaty swoich działań u innych? Czy skupiasz się na zaspokajaniu cudzych potrzeb kosztem własnych? Czy sądzisz, że tylko poświęcenie jest dowodem miłości? Czy dbanie o siebie uważasz za oznakę egoizmu? Czy masz trudności z wyznaczaniem i egzekwowaniem swoich granic? Czy obawiasz się wyrażać odmienne zdanie? Czy stale zmagasz się z gniewem, smutkiem, urazą lub wstydem? Jeśli twoja odpowiedź na większość z tych pytań brzmi tak, to ta książka jest dla ciebie! Rodzice niedojrzali emocjonalnie oczekują, że to ich dziecko będzie stawiało na pierwszym miejscu. Nie dbają o zaspokojenie jego potrzeb, ignorują jego uczucia, nie szanują jego granic. Dzieci takich rodziców wyrastają na ludzi wycofanych, których przepełniają wstyd, gniew i lę...
Życie bywa trudne, a przyszłość – niepewna, przeszłość zaś często okazuje się bolesna. Niepokoimy się o zdrowie i bezpieczeństwo bliskich nam osób, o pracę, naukę, finanse, relacje z ludźmi. Martwimy się wydarzeniami na świecie, ale także przyziemnymi sprawami, jak przybycie na czas na spotkanie czy codzienne obowiązki. Wciąż zadajemy sobie pytanie „A co, jeśli…?”. Nadmiernie skupiamy się na możliwości pojawienia się w przyszłości jakichś problemów bądź w nieskończoność analizujemy przeszłe, bolesne dla nas wydarzenia – przeżywamy je ponownie w swoim umyśle, zastanawiając się, dlaczego do nich doszło, jaki mają na nas wpływ, czy nasze życie kiedykolwiek będzie jeszcze takie samo. Wpadamy w błędne koło, starając się przestać my...
Znakomity podręcznik wprowadzający w problematykę psychologii starości: całościowo ujmuje tematykę wieku starszego przewidzianą programem studiów na kierunku psychologia, przybliża problemy psychologiczne osób starszych związane z zaburzeniami zdrowia psychicznego i somatycznego, ukazuje potencjalność człowieka w podeszłym wieku - jego ciągłą zdolność do zmagania się z problemami życia codziennego, podręcznik dla studentów psychologii, pedagogiki, medycyny oraz dla profesjonalistów i wolontariuszy wspierających osoby starsze.
Rozmowy z pedofilem to książka trudna w lekturze, a zarazem niezwykle potrzebna. Jej autorka, dr Amy Zabin, jest terapeutką, która dociera do swoich pacjentów za pomocą muzyki. Tak też dotarła do mężczyzny, którego nazywa na użytek tej książki Alanem. Mężczyzna odsiaduje wyrok dożywotniego więzienia za czyny pedofilskie. Ta książka jest zapisem licznych rozmów, które z nim odbyła, zarówno bezpośrednio, jak i poprzez listy. Alan odsłania swoją historię od najwcześniejszego dzieciństwa, dociera do motywacji swoich czynów. Wiedza ta jest bezcenna dla wszystkich, którym leży na sercu dobro dzieci, gdyż tylko wiedza może pomóc je ustrzec.
Psychotraumatologia to relatywnie nowa dziedzina psychologii, która koncentruje się na uwarunkowaniach i konsekwencjach doświadczenia przez człowieka zdarzeń o charakterze traumatycznym. Zdarzenia te mogą prowadzić do zaburzenia po stresie traumatycznym (Posttraumatic Stress Disorder, PTSD) i innych negatywnych konsekwencji. Mimo ogromnej ilości badań nad traumą i PTSD na świecie, prowadzonych co najmniej od lat osiemdziesiątych XX w., problematyka ta przed długi czas była pomijana w badaniach naukowych i w debacie publicznej w Polsce. Dzięki wieloletnim i niestrudzonym wysiłkom badawczym Pani Profesor Lis-Turlejskiej temat ten poniekąd został ?oswojony?. Dalej jednak nie znamy odpowiedzi na wiele kluczowych pytań: ? Dlaczego w Polsce obserwujemy tak duży poziom objaw...
Autorzy książki podejmują fundamentalne zagadnienia dotyczące psychologicznych aspektów funkcjonowania współczesnej szkoły w czterech blokach tematycznych: ? Wspieranie ucznia w procesie przyswajania wiedzy, analiza czynników sprzyjających i niekorzystnych ? Wspieranie ucznia w rozwoju emocjonalnym i społecznym ? Sylwetka nauczyciela ? Analiza zjawiska przemocy oraz propozycje przeciwdziałania Autorzy są zarówno naukowcami, badaczami, jak i specjalistami praktykami w swoich dziedzinach, co pozwoliło im nie tylko na przedstawienie najnowszej wiedzy psychologicznej, lecz także na zilustrowanie omawianych zagadnień realnymi przykładami z praktyki szkolnej. Dzięki temu monografia nabrała bardzo żywego, bezpośredniego charakteru. Ogromnym jej atutem jest również omówie...
Placówki opiekuńczo-wychowawcze, nazywane wcześniej domami dziecka, ochronkami, sierocińcami, szpitalami, pełniły zawsze tę samą funkcję wobec dzieci, które z różnych powodów i przez różny okres nie mogły przebywać we własnych rodzinach. Zajmując się opieką i wychowaniem, instytucje te zmieniały się w zależności od sytuacji społecznej rodzin i dzieci, uznawania podmiotowości dziecka i zrozumienia specyfiki jego potrzeb, a także wraz ze zmianami polityki społecznej wobec rodzin. Zmiany te były i są dzisiaj pewnym odzwierciedleniem miejsca, jakie przyznawano dziecku w rodzinie i społeczeństwie, a także relacji między rodziną a instytucjami państwa w zakresie wychowania. W książce przedstawiono zarys historii tych placówek, charakterystykę ich mieszka...
Młody, stary, mniej lub bardziej wykształcony. Z dużego miasta albo małej wsi. Nastolatek z pobliskiego podwórka, uśmiechnięta pani przedszkolanka, troskliwy ojciec lub ukochana babcia. Internet wyzwala w nich najgorsze instynkty, a anonimowość daje poczucie bezkarności. Na odległość dokonują egzekucji – czasem bezmyślnie wyładowując frustrację, a czasem z rozmysłem niszcząc komuś życie. Monika Sławecka, autorka poruszających reportaży: Balet, który niszczy, Alkohol. Piekło kobiet i Porwania, rozmawia z ofiarami hejterów, które na własnej skórze przekonały się, jak okrutne potrafią być ich ataki. Są wśród nich celebryci, aktywiści, osoby znane i rozpoznawalne, ale też zwykli śmiertelnicy, na których miejscu mógłby się znaleźć każdy z nas. G...
Doktor Agata Majewska jest terapeutką, która poznała zjawisko wysokiej wrażliwości poprzez sesje terapeutyczne z dziećmi i młodzieżą. Wyjaśnia czym jest wysoka wrażliwość i jak tę cechę temperamentu zidentyfikować oraz lepiej zrozumieć dzieci i ich emocje. Dzięki tej książce dowiesz się, jak sobie radzić w sytuacjach kryzysowych, przestaniesz traktować wysoką wrażliwość jako wadę i dostrzeżesz, jak wiele można osiągnąć, żyjąc w zgodzie ze swoją wysoko wrażliwą naturą.
Walory naukowe i edukacyjne tekstów zamieszczonych w tomie są niezaprzeczalne ? Autorzy ukazują w perspektywach badawczych szeregu dyscyplin (m.in. językoznawstwa, psychologii, psycholingwistyki, logopedii) istotne zagadnienia dotyczące języka: jego genezy, opanowywania go w toku rozwoju osobniczego, zmian w posługiwaniu się nim na różnych etapach życia, w kontekście przemian cywilizacyjnych, roli języka w interakcjach społecznych oraz w funkcji poznawania i reprezentowania rzeczywistości. Zamiar redaktorów naukowych monografii dotyczący przygotowania, wraz z zaproszonymi do współtworzenia tomu naukowcami, publikacji prezentującej aktualny stan wiedzy o języku został zrealizowany z sukcesem. Książka zapewne okaże się interesująca i przydatna dla specjalistów-pra...
„Wypowiedzi Autorów zamieszczone w niniejszym zbiorze skłaniają do wielu konkluzji. Po pierwsze, wskazują na wartość studiowania tekstów klasyków psychologii. Teksty te stanowią międzypokoleniowy łącznik, wprowadzając młode pokolenia w dyskurs z autorami tych dzieł i reprezentantami poprzednich pokoleń. (...) Po drugie, dostarczają wiedzy na temat historii i aktualności w zakresie eksperymentalnych badań psychologicznych prowadzonych w różnych subdyscyplinach psychologii. (...) Spuścizna Władysława Heinricha okazuje się znacząca w kontekście dokonań uczonych działających w tym samym czasie w krajach Europy i Ameryki, a niniejsza publikacja służy przypomnieniu naukowych osiągnięć Heinricha w zakresie eksperymentalnego podejścia do wyjaśniania ludzkich...
Zachowanie "roszczeniowe": ujęcie psychologiczne Kim są kompetentni obywatele i jak możemy ich kształtować? Psychologiczne pułapki relacji międzygrupowych: poza kategoryzacją społeczną i stereotypizacją Odpowiedzialność w obliczu niepełnosprawności. Aspekty filozoficzne, psychologiczne i moralne Wyobraźnia i działanie Czy psychologia przetrwa do roku 2026 Psychologia doświadczania czasu. Struktura temporalności człowieka Zmiana społeczna i wkraczanie w dorosłość Poglądy, które szkodzą. Polaków wizja świata społecznego
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro