Wiedza o dawnych przekładach biblijnych jest nadal niepełna mimo podejmowania licznych inicjatyw badawczych w tym zakresie. Jedną z ksiąg starotestamentowych, której staropolskie przekłady nie stanowiły dotąd centrum zainteresowania, jest anonimowe tłumaczenie Księgi Tobiasza z 1539 roku i jej wznowienia z lat 1540 i 1545. Rok ukazania się editio princeps tej księgi wskazuje, że po księgach Eklezjastesa (1522), Psalmów (1532) i Syracha (1535) jest ona czwartą samodzielnie drukowaną księgą biblijną.
Prezentowana książka zawiera edycję krytyczną trzech szesnastowiecznych wydań Księgi Tobiasza wraz z zasadami transkrypcji, komentarzami edytorskimi oraz objaśnieniami językowymi; poprzedza ją wstęp, w którym w przekrojowy sposób omówiono obecność tej księgi w dziejach polskiego piśmiennictwa. Publikacja stanowi kontynuację prowadzonych przez łódzkich językoznawców badań nad językiem przekładów biblijnych.
Autor | Anna Lenartowicz-Zagrodna, Magdalena Gozdek |
Wydawnictwo | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
Rok wydania | 2021 |
Oprawa | broszurowa |
Liczba stron | 184 |
Kod paskowy (EAN) | 9788382203974 |
Data premiery | 2021.03.13 |
Data pojawienia się | 2021.03.13 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Kolejny tom serii Bibliotheca litterarum medii aevi wydawanej przez Pracownię literatury Średniowiecza IBL PAN zawiera tekst łaciński i przekład poematu biblijnego pt. Księga Tobiasza autorstwa Mateusza z Vendôme (XII w.). Poeta ten znany był w średniowieczu przede wszystkim jako autor popularnego podręcznika sztuki poetyckiej Ars versificatoria (ok. 1175). Nieco później powstała Księga Tobiasza (ok. 1185) stanowi nie tylko wierszowane opracowanie historii biblijnego Tobiasza, lecz także praktyczną realizację wyłożonych wcześniej zasad sztuki poetyckiej. Filologiczny przekład Anny Lenartowicz-Zagrodnej jest pierwszym nowoczesnym tłumaczeniem poematu na język polski. Biblijna Księga Tobiasza budziła zainteresowanie pisarzy staropolskich. Od XVI w. była kilkakrotni...
Opowieść o dorastaniu do zaufania Niezależnie od etapu życia stajemy czasami w obliczu sytuacji, które są ponad nasze siły. Ciągle dojrzewamy – dorastamy do tworzenia autentycznych relacji międzyludzkich, przezwyciężamy różne lęki. W tym wszystkim wciąż uczymy się ufać Bogu i dostrzegać pomoc, której nam udziela. Opowieść o Tobiaszach – ojcu i synu – jest historią, która mogłaby przydarzyć się każdemu. Biblijna Księga Tobiasza porusza dwa niezwykle ważne tematy: doświadczanie niezasłużonego cierpienia oraz proces osiągania dojrzałości. Oto Tobiasz-ojciec, który zawsze skrupulatnie przestrzegał prawa i był człowiekiem sprawiedliwym, zostaje dotknięty ślepotą. Z trudem znosi swoje położenie, całkowicie zdany na opiekę żony Anny. Sytuacja...
Kolejny tom z serii poświęcony Księdze Tobiasza, czyli opowieści o miłości rodzinnej. Autor ukazuje najnowsze interpretacje egzegetyczno-teologiczne, podejmując przy tym trud odtworzenia tekstów różnych wersji tej księgi.
365 razy na kartach Biblii Pan Bóg powtarza „Nie lękaj się” Pismo Święte to księga pełna bohaterów takich jak my, doświadczających strachu i radości, smutku i obaw, także w relacji do Boga. Czym jest tak naprawdę bojaźń Boża? Jak ją rozumieć, by nas zbliżała, a nie oddalała od Boga? Danuta Piekarz, wędrując po kartach Pisma Świętego, odkrywa emocje towarzyszące ludziom w kontaktach z Bogiem. Z dużą wrażliwością pokazuje, czym jest lęk w Biblii i w jaki sposób możemy go przeżywać w codzienności. Każdego ranka Bóg kieruje do nas zachętę: Nie bój się!
Temat wydaje się prowokacyjny: przecież my, ludzie religijni, znamy Jezusa i często słyszymy lub czytamy Ewangelię według św. Jana. Jednak łatwo może umknąć naszej uwadze głębokie przesłanie, jakie autor zawarł na kartach swej księgi, niekiedy jakby między linijkami. Często też ograniczamy się do rozważania najbardziej znanych scen z tej Ewangelii: Kana, Nikodem, Samarytanka... Może warto więc zajrzeć też do innych rozdziałów tej naprawdę niewyczerpanej Ewangelii.
Odmawialiśmy „Ojcze nasz” tysiące razy, od dziecka znamy na pamięć treść tej modlitwy – ale czy naprawdę dobrze ją rozumiemy? To pytanie staje się szczególnie aktualne w obliczu nowego tłumaczenia szóstej prośby Modlitwy Pańskiej: „i nie wódź nas na pokuszenie”. Bóg nas ani nie kusi, ani nie przywodzi do złego – taka wykładnia chyba nikomu wierzącemu nie przychodziła do głowy. A jednak w mediach takie interpretacje zaczęły się pojawiać, stąd niezwykle istotne i palące stało się, abyśmy w pełni zrozumieli Modlitwę Pańską, każde jej słowo. Abyśmy poznali także jej historyczne uwarunkowania. Nie ma lepszego przewodnika po tych zagadnieniach niż wybitny biblista i wielki erudyta ks. prof. Waldemar Chrostowski. W książce tej prowadzi nas po...
Tyle już napisano o cudownym exodusie narodu wybranego i jego charyzmatycznym przewodniku Mojżeszu, o jego drodze z ludem przez pustynię do Ziemi Obiecanej. Czy warto powtarzać się i rozważać temat na nowo? Przecież już wiemy: Mojżesz to dobry przywódca, idealny sędzia i administrator prawny, cudotwórca działający w imieniu i z polecenia Boga, jeden z najczęściej przywoływanych bohaterów biblijnych. Nowy Testament wymienia jego imię osiemdziesiąt razy! Tyle razy o nim słyszeliśmy. Sama autorka, biblistka, decydując się na pisanie niniejszych rozważań, rozpoczyna dosyć prowokacyjnie od pytania: po co?. Po co jeszcze jedno rozważanie o Mojżeszu? Czy tylko po to, aby kolejny raz przypomnieć jedną z najważniejszych postaci biblijnych? Autorka tłumaczy krótko...
Gra na emocjach jeszcze nigdy nie była taka zabawna! Zadajesz pytanie zaczynające się od Jak się czuję, gdy..., a pozostali gracze wykładają po jednej karcie. Wybierasz tę, która najlepiej pasuje do odpowiedzi na Twoje pytanie. Osoba, do której należy ta karta, zdobywa punkt! Zwycięzcą zostaje osoba, która zdobędzie 3 punkty Proste zasady gry! • Zadajesz pytanie, np. Jak się czuję, gdy spóźniam się na pierwszą randkę? • Pozostali gracze wybierają po jednej karcie (kładą je rysunkiem do dołu, abyś nie wiedział, kto co wybrał). • Spośród wyłożonych kart wybierasz rysunek, który najlepiej pasuje do odpowiedzi na twoje pytanie. • Gracz, który wyłożył wybrany przez ciebie rysunek, zdobywa 1 punkt. • W następnej rundzie kolejny gracz zadaje wymy...
Pieśń nad Pieśniami to księga ukazująca przede wszystkim piękno ludzkiej miłości, niemniej od czasów starożytnych dostrzegano w niej głębsze warstwy: nie tylko więź łączącą dwoje ludzi, ale też miłość Boga do swojego ludu. W późniejszych czasach dostrzeżono również indywidualny wymiar treści Księgi: to opowieść o miłości Boga do człowieka, za każdym razem jedynej i niepowtarzalnej, bo niepowtarzalny i wyjątkowy jest też każdy człowiek.
„Niech nad waszym gniewem nie zachodzi słońce!” (Ef 4,26) Często myślimy, że gniew jest zły i grzeszny. Tymczasem w Piśmie Świętym wielokrotnie odnajdujemy obraz zagniewanego Boga. Jak to rozumieć? Czy Bóg się „złości” tak samo jak my? Czy Jego gniew jest święty, a nasz grzeszny? W jaki sposób przeżywać gniew, by zbliżał nas do Boga, a nie oddalał od Niego? Czy chrześcijanin może się złościć, a nawet gniewać się na samego Boga? Danuta Piekarz, wędrując po kartach Biblii, wnikliwie bada najrozmaitsze przejawy gniewu. Przybliża zwłaszcza te, które towarzyszą ludziom w kontaktach z Bogiem. „Łatwo nam oskarżać autorów biblijnych, a nawet samego Boga, za ich gwałtowne reakcje, które są opisane na kartach świętych ksiąg. Jeśli jednak wczyt...
Apokalipsa to Księga, której „wyrządzono krzywdę”, i to na różne sposoby. Z jednej strony uznano ją za księgę niedostępną, trudną, „nie do czytania” czy wręcz podejrzaną. Druga krzywda jest związana z jej tytułem: niemal każdy, kto słyszy słowo „apokalipsa” kojarzy je wyłącznie z kataklizmami, nieszczęściami. Tymczasem greckie apokalypsis znaczy „objawienie”; jest to rzeczownik pochodzący od czasownika apokalyptein Ź– „zdjąć zasłonę”. W tym przypadku chodzi o odsłonięcie nie tyle nieznanej przyszłości, ile raczej Bożego spojrzenia na historię, zwłaszcza teraźniejszość, w której żyjemy.
Ze Wstępu: Jezus zawsze jest obecny pośród nas, jeśli gromadzimy się w Jego imię. Ale nie ma w Kościele drugiej takiej wspólnoty, która by była tak mocno „zebrana” w Jego imię jak małżeństwo sakramentalne. Najgłębszą istotą związku małżeńskiego jest stała obecność Jezusa. I właśnie dlatego jesteśmy (i mamy się stawać) ikoną Trójcy Świętej. Ikona Trójcy! To wielki przywilej małżeństwa, ale też najważniejsze zadanie. Modlitwa małżeńska jest najlepszym sposobem zaproszenia Jezusa do obecności pośród nas, ale to także najważniejsza praktyka pogłębiania i utrwalania jedności w małżeństwie. Książka stanowi ciekawe połączenie – z jednej strony są to rozważania na temat samej modlitwy jako spoiwa miłości małżeńskiej, z drugiej...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro