Niniejsza książka jest próbą opisania wyobraźni poetyckiej Adama Mickiewicza
Przez wyobraźnię rozumiemy tutaj nie tylko zdolność kreowania obrazów, lecz także coś bardziej istotnego – sposób postrzegania, odczuwania i przeżywania rzeczywistości, stanowiący jądro poetyckości i będący podstawą stwarzania nowych form ujmowania bytu. Filozoficzną tradycją, do której się odwołujemy, jest hermeneutyka. Paul Ricoeur, pisząc o roli poezji, stwierdza:
„[...] dzięki fikcji, dzięki poezji otwierają się w rzeczywistości codziennej nowe możliwości bycia–w–świecie. Fikcja i poezja mierzą w byt, ale nie w jego modalność bycia–danym, lecz w modalność możności–bycia. Tym samym rzeczywistość potoczna doznaje przeobrażenia w coś, co możemy nazwać wariacjami wyobraźni, jakim literatura poddaje to, co realne”.
Podstawową inspiracją będzie dla nas krytyka tematyczna – stworzony przez nią model wyobraźni, a także wypracowane sposoby jej badania. Zarówno u Starobinskiego, jak i Bachelarda zaakcentowana jest jej zdolność do antycypowania nowych postaci bytu, do otwierania wokół nas „horyzontów tego co możliwe”. Z Bachelardowskich prac o wyobraźni szczególnie ważne będzie ujęcie obrazu poetyckiego jako „nagłego wykwitu psychiki”, rozszerzającego się na cały tekst, wchodzącego w głębokie związki ze swym poetyckim kontekstem.
Na rodzimym gruncie próbę teoretycznego określenia wyobraźni i ram jej badania podjął ostatnio w książce O wyobraźni lirycznej Mickiewicza Dariusz Seweryn. Odwołując się do hermeneutyki, zaproponował ściślejsze związanie wyobraźni ze strukturami literackimi poprzez osadzenie w tradycji literackiej. Podporządkowanie wyobraźni strukturom literackim i prymarne potraktowanie tekstu poetyckiego przyniosło świetne wyniki interpretacyjne (szczególnie w analizach Sonetów krymskich), ale w ograniczonym stopniu pozwoliło opisać samą „wyobraźnię liryczną”. Nie istnieje ona tu właściwie jako całość, funkcjonuje raczej w postaci elementów ujawniających się w ramach interpretacji.
Autor | Leszek Zwierzyński |
Wydawnictwo | Tyniec |
Rok wydania | 2019 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 214 |
Format | 14.5 x 20.5 cm |
Numer ISBN | 9788373548541 |
Kod paskowy (EAN) | 9788373548541 |
Data premiery | 2019.02.20 |
Data pojawienia się | 2019.02.20 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Najważniejsze rozprawy składające się na interdyscyplinarny "Świat Wincentego Pola. Romantyzm - realizm - pamięć" podejmują analizy tematów i motywów inspirowanych twórczością nie tylko poety ale także wybitnego geografa i przyrodnika oraz interpretują jego twórczość w kontekście innych twórców epoki (Józefa Ignacego Kraszewskiego oraz Ignacego Domeyki). Szkice i artykuły, zróżnicowane pod względem metodologicznym, składające się na niniejszy tom prezentują bardzo dobry poziom merytoryczny i z tego względu można mieć pewność, że publikacja będzie ważnym wydarzeniem naukowym i spotka się z zainteresowaniem, szczególnie badaczy kultury dziewiętnastowiecznej, a także studentów kierunków humanistycznych. Dr hab. Kazimierz Maciąg, prof. Uniwersytetu...
Monografia Konstruowanie reprezentacji społecznej zapożyczeń do końca wieku XVIII stanowi przykład wykorzystania teorii reprezentacji społecznych do badania i wyjaśniania zjawisk językowych. Wybrane podejście teoretyczne wnosi do tematyki językoznawczej nową, interdyscyplinarną perspektywę, pozwalającą uchwycić społeczno-kulturowy charakter zmian językowych. Analiza pisemnych danych na temat zapożyczeń z okresu około trzystu lat pozwoliła na ujawnienie najistotniejszych elementów zmian w „myśleniu” o nich jako konsekwencji ścierania się w sferze publicznej różnych poglądów na temat języka polskiego i makaronizmów. W monografii opisano, jak wiedza społeczna na temat zapożyczeń była podzielana, transmitowana oraz przekształcana w reprezentacje społec...
Nowe wiersze Jacka Dehnela zebrane w tomie Bruma to kolejne spotkanie z poetycką twórczością pisarza, poety, tłumacza i malarza, a równocześnie pierwsze spotkanie autora z Wydawnictwem a5.
Zebrany w jednym tomie obszerny wybór poezji i prozy Edwarda Stachury. Bohaterowie poszukujący prawdy i prawda szukająca form wyrazu. Zachwyt nad każdą chwilą obok przemijania i nostalgii. Cała jaskrawość życia i śmierci kultowego autora.
Roman Honet Urodził się w 1974 roku. Poeta. Wydał tomy poetyckie: alicja (1996), Pójdziesz synu do piekła (1998), serce (2002), baw się (2008), piąte królestwo (2011), świat był mój (2014), ciche psy (2017) oraz wybory wierszy: moja (2008) i rozmowa trwa dalej (2016). Redaktor antologii Poeci na nowy wiek (2010), współredaktor Antologii nowej poezji polskiej 1990-2000 (2004). Laureat Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2015. Tłumaczony między innymi na czeski, hiszpański, litewski, niemiecki, norweski, słoweński, angielski. W ostatnich latach ukazały się: wybór jego poezji w języku rosyjskim Месса Лядзинского (Msza Ladzińskiego, przeł. Siergiej Moreino, Moskwa 2017), tom w języku ukraińskim Cвim належав менi (przeł. Jurij Zawadski, Tarnop...
Brzechwa dzieciom w serii „Kolorowa Klasyka” to najpiękniejsze kolorowe wydanie tego zbioru wierszy na rynku! Książka zawiera wspaniałe, barwne ilustracje, jej atutem jest duża, ułatwiająca szybkie czytanie czcionka. Edycja na szlachetnym papierze, bardzo trwała i estetyczna. Brzechwa dzieciom to przepięknie wydany zbiór najpiękniejszych wierszy Jana Brzechwy dla dzieci. Uwagę najmłodszych z pewnością przyciągnie kolorowa okładka, pokryta miłą w dotyku folią satynową wraz z zastosowanym wybiórczo błyszczącym lakierem, co sprawia, że całość wspaniale się prezentuje. Ciekawe i niezwykle kolorowe ilustracje autorstwa Marka Szala idealnie obrazują ciepły i wesoły świat wierszy Brzechwy. To pozycja, którą każde dziecko po prostu musi mieć w domu! Wydanie...
Fałda. Leibniz i barok, jedna z ostatnich książek Gilles’a Deleuze’a, to fascynujące opracowanie filozofii Leibniza, napisane z oryginalnej perspektywy i wciąż zaskakujące bogactwem poruszanych wątków i wyprodukowanych pojęć. Jednego z nich, tytułowego pojęcia „fałdy”, Deleuze użył w swoim odczytaniu barokowego myśliciela, by podsumować własną filozofię bytu. Dusze, dzieła sztuki, ciała i psychiki nie są niezależnymi istotami, lecz wszystkie egzystują na tej samej płaszczyźnie immanencji, wpływając na siebie, będąc efektami relacji sił. Fałda to zakrzywienie tej płaszczyzny oddziaływań i intensywności, pofałdowanie samej materii, w wyniku którego powstają byty i podmioty – a także dzieła sztuki, piękno obrazów i harmonia muzyki. Nawią...
Szczegółowe i obszerne streszczenie, dokładna analiza. Charakterystyka postaci. Przynależność gatunkowa ? epos, cechy charakterystyczne. Problematyka utworu ? sprawa narodowowyzwoleńcza; symbole świadczące o polskości; obraz Soplicowa jako małej ojczyzny; tradycje i obyczaje; szlachta polska. Charakterystyczne motywy, analogie do innych utworów ?dom; przemiana bohatera; różne oblicza miłości; wizerunki kobiet; przyroda; przemijanie; powrót do krainy dzieciństwa; obrzędy i obyczaje; zemsta; motywy arkadyjskie; dwór szlachecki; emigracja; oblicza patriotyzmu; portret Żyda. Wybrane zagadnienia: Pan Tadeusz jako epopeja; obyczaje i obrzędy w Panu Tadeuszu; funkcja i środki stylistyczne opisów przyrody; wydarzenia historyczne w koncercie Jankiela; Jacek Soplica jako boha...
Hope Clarke jest zadowolona z życia w Nowym Jorku. Do czasu. Staje się świadkiem zabójstwa, którego dopuścił się sam Lucas Rossi. Od tej chwili Hope musi udawać jego kobietę, choć kolejne kłamstwa Lucasa utrudniają zadanie im obojgu. Nadzieja na dobre zakończenie z każdym dniem staje się coraz mniej realna, ale tych dwoje łączy coś, czego nie mogą się wyprzeć. Czy istnieje ucieczka z labiryntu kłamstw?
Całkiem nowa gratka dla miłośników „Jeżycjady”! Prawie 100 alfabetycznie ułożonych haseł, listy, skarby i pamiątki, archiwalne i kolorowe zdjęcia, a także wyjątkowe ilustracje! Obejrzyjcie namalowane specjalnie dla Was portrety dorosłej Genowefy Bombke i jej córek, a także podobizny czterech sióstr Borejko w wieku dojrzałym, Sławka Lewandowskiego i stryjaszka Józefa! Poznajcie rodzinę mitycznej Kopiec Arlety! Przeczytajcie śmieszne, ciekawe, a nawet romantyczne anegdoty związane z powstawaniem „Jeżycjady” i zarazem – z prywatnym życiem jej autorki! Na Jowisza! 2. Nadal uzupełniam Jeżycjadę to kontynuacja bestsellerowego kompendium wiedzy o Borejkach, ich krewnych i znajomych, a także o okolicach, w których toczy się akcja 22 powieści cyklu. Nowe...
„Chwałą jednych jest, że piszą dobrze, a innych, że się do tego nie zabierają” stwierdza w swoich Charakterach Jean de La Bruyere, francuski eseista żyjący w epoce Ludwika XIV. A że sam robił to po mistrzowsku, jego książka, będąca zbiorem obserwacji i anegdot z Dworu (Wersalu) i Miasta (Paryża), w ciągu sześciu lat doczekała się ośmiu (!) wydań, a on sam został przyjęty w poczet Akademii Francuskiej. Pisał krytycznie, ale prawdziwie. Jego człowiek jest więc daleki od ideału, to istota, którą znamy z autopsji: zmienna, samolubna, próżna i egoistyczna. W aforyzmach i maksymach de La Bruyere’a potrafił wzbić się na wyżyny uogólnienia, ale w następujących scenkach nie gardził już konkretem z krwi i kości. Dlatego Charaktery zaludniają całe t...
Książka zawiera zbiór esejów powstałych z fascynacji autora sylwetką wojewody płockiego Feliksa Szreńskiego. Autor urodził się w miejscowości Szreńsk na Mazowszu, będącej przez półtora wieku siedzibą sławnego ongiś rodu Szreńskich herbu Dołęga. Feliks Szreński wzniósł w miasteczku stojący do dziś murowany kościół i piękny zamek obronny, który obecnie jest ruiną. Szreńsk, położony na rubieżach północnego Mazowsza, wplątany był przez wieki w zarzewia konfliktów z sąsiednimi plemionami Prusów, których tragiczne losy wiążą się z zaborczością zakonu krzyżackiego. Z ziem należących niegdyś do tych ludów przywędrowali pruscy praprzodkowie autora, zakładając gniazdo szlacheckie na terenie Grzybowa koło Mławy. Autor jest urzeczony złot...
Książka W głąb i w dal Ja. O poezji Mickiewicza i Słowackiego jest próbą nakreślenia zarysu wyobraźni polskiego romantyzmu. Opisanie tejże wyobraźni dokonane zostało na dwóch poziomach. Na pierwszym istotne tematy romantycznej poezji (skupione wokół dwóch centrów Bytu i podmiotowości) analizowane są w perspektywie wyobraźni poetyckiej, której zmodyfikowane i rozwinięte instrumentarium umożliwiło zbadanie różnorodnej i złożonej problematyki. Na drugim poziomie owo badanie romantycznych tematów pozwoliło wydobyć i opisać istotne i indywidualne rysy samej romantycznej wyobraźni. W części pierwszej książki (Ja w przestrzeniach Bytu) zbadane i opisane zostały stabilne (metafizyczne) i dynamiczne modele bytowości poezji Słowackiego i Mickiewicza. Ta fenom...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro